مقالات

فیلتر رگلاتور چیست؟ راهنمای جامع خرید فیلتر رگلاتور

خرید فیلتر رگلاتور

فیلتر رگلاتور یکی از قطعات صنعتی مهم در بخش تعمیر و نگهداری است که در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. دقت و به کارگیری استانداردها از شاخص های مهم هر صنعت است و به بیان بهتر، فقدان این دو شاخص می تواند چالش ها و اختلالات قابل توجهی ایجاد کند.

صنعت و مهندسی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و از آنجایی که دقت اندازه گیری یکی از مهم ترین بحث ها مهندسی می باشد، در نتیجه در صنایع وابسته به برنامه های مهندسی، اندازه گیری و دقت از اهمیت بالایی برخوردار است. در صنعت هر چه اندازه گیری دقیق تر باشد درصد خطا کمتر و بازده و همچنین موفقیت پروژه بیشتر می شود.

ابزارهای مختلفی برای قرار دادن اندازه گیری های دقیق طراحی شده است و بسیاری از قطعات در کنار هم قسمت های یک صنعت را مدیریت و کنترل می کنند. دامنه ابزارهای اندازه گیری در صنعت بسیار زیاد است. برخی از این دستگاه‌ها به‌ طور مستقیم قابل اندازه‌گیری هستند و با استفاده از فناوری روز مانند داده‌های دیجیتال، اندازه‌گیری‌ها را مستقیماً گزارش می‌دهند و برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز عملکرد مکانیکی دارند، اما طبق استانداردهای مهندسی طراحی و ساخته می‌شوند.

فیلتر رگلاتور مهمترین قطعه صنعتی نصب شده در رگلاتور می باشد. رگولاتور همچنین در یک سیستم پنوماتیک برای تولید فشار و اندازه گیری دقیق و تعریف شده نصب می شود.

تعریف واحد مراقبت

فیلتر رگولاتور یکی از قطعات مورد استفاده در واحد نگهداری سیستم پنوماتیک می باشد. در این مقاله منظور از واحد مراقبت همان واحد مراقبت پنوماتیک می باشد و قصد داریم یکی از مهم ترین قسمت های این واحد یعنی رگلاتور فیلتر را معرفی کنیم. سیستم های پنوماتیک در بسیاری از صنایع و ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم های پنوماتیکی اگرچه مهم هستند، اما به شرایط مختلف از جمله هوای کثیف و مرطوب حساس هستند و برای داشتن راندمان مناسب باید با هوای تازه تامین شوند، بنابراین برای ایجاد شرایط مناسب از قطعات مختلفی استفاده می شود که به آنها واحد مراقبت می گویند.

بخش تعمیر و نگهداری مجموعه ای است که هدف طراحی آن فراهم کردن شرایط مناسب برای عملکرد سیستم پنوماتیکی است. این بخش تعمیر و نگهداری شامل قطعاتی مانند رگلاتور، Filter Regulator و روغن زن می باشد.

از مهم ترین انواع واحد مراقبتی که در بازار ایران پرطرفدار هستند می توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • ایرتک
  • شاکو
  • فستو آلمان
  • Aventics (آلمان)
  • Aignep (ایتالیا)
  • اس کا پی کره جنوبی
  • متال ورک محصول کشور ایتالیا

آشنایی با روغن زن مقدمه شناخت فیلتر رگلاتور

فیلتر رگولاتور یکی از قطعاتی است که در کنار روغن زن در واحد تصفیه سیستم پنوماتیک استفاده می شود. در واحد مراقبت سیستم پنوماتیکی، قسمت های مختلف باید با هم کار کنند تا کل فرآیند پروژه تکمیل شود. بنابراین نصب کار و فاصله قطعات می تواند باعث اصطکاک و قفل شدن قطعات و اختلال در کارکرد یک مجموعه شود.

  کاربرد انواع تایمر در صنعت

برای رفع این مشکل و جلوگیری از وقفه در کار واحد مراقبت و همچنین آسیب جدی به دستگاه، توصیه می شود قطعات روغن خور، در بازه های زمانی تعریف شده و توسط یک وسیله تخصصی روغن کاری شوند. انتخاب نوع روغن و میزان آن مسئله مهم و تخصصی است که کارشناسان یک پروژه می بایستی در مورد آن تصمیم گیری نمایند.

آشنایی با روغن زن مقدمه شناخت فیلتر رگولاتور

کاربرد Filter Regulator

یک فیلتر یا واحد کنترل سیستم پنوماتیک از ورود آلاینده ها به سیستم پنوماتیک جلوگیری می کند. در سیستم پنوماتیک هوای فشرده اساس کار است که Filter Regulator ناخالصی ها و رطوبت را از آن خارج کرده و هوای تازه را به سیستم مورد نظر وارد می کند. به عبارت دیگر می توان این قطعه را به عنوان بخش تعمیر و نگهداری سیستم پنوماتیک و مهم ترین قسمت افزایش طول عمر قطعات مختلف دانست. به عنوان مثال، ورود هوای ناسالم می تواند باعث پوسیدگی اورینگ و پکینگ ها در جک ها، شیرهای پیلوت، محفظه جک و شیر فرمان باد شود.

همچنین اگر در سیستم های رنگ نیز از Filter Regulator استفاده نشود، مشکلاتی مثل حفره های آب و یا ناهمواری در سطح رنگ های اجرا شده مشاهده می شود. در حالت کلی از فیلتر رگلاتور برای این موارد استفاده می شود: صنایع تولید خودرو صنایع تولید مواد بهداشتی، شست و شو و آرایشی، صنایع تولید، دارو، صنایع تولید، مواد غذایی، صنایع ساختمانی، صنایع پتروشیمی، صنایع تولید و ریسندگی الیاف نساجی و…

فیلتر رگولاتور دارای اجزای زیر است:

رگولانور: این تجهیز با استفاده از منیع فشار، میزان  ورودی فشار هوا را تنظیم می کند. در صورتی که لازم باشد این میزان فشار در محدوده خاص و مورد نیاز ثابت نگه داشته می شود.

فیلتر: جداسازی ذرات آلوده از هوا ، وظیفه فیلتر می باشد

پورت خروجی: این وسیله ، وظیفه خارج سازی رطوبت گرفته شده از هوا را دارد. ضمنا این قسمت، مهمترین بخش فیلتر رگولاتور است.

 

فیلتر رگلاتور دارای اهمیت ویژه ای در صنایع است به دلایل زیر:

  • کیفیت هوا را حفظ می کند
  • فشار مناسب را تنظیم می کند
  • باعث کاهش هزینه ها می شود
  • خطر آسیب به سایر دستگاه ها را کاهش می دهد

فیلتر رگولاتور دارای اهمیت ویژه ای در صنایع است

 

فیلتر رگلاتور دارای انواع زیر می باشد:

  • فیلتر رگولاتور پنوماتیک: این نوع از فیلتر رگولاتور دارای انواع مختلف می باشد از جمله: فیلتر رگولاتور پنوماتیک با پوشش فلزی ، فیلتر رگولاتور پنوماتیک دیجیتال ، فیلتر رگولاتور پنوماتیک با امکان تعویض سریع
  • فیلتر رگولاتور مینیاتوری: این فیلتر ، یک نوع فیلتر رگولاتور ترکیبی است. این تجهیز شامل یک فیلتر و یک تنظیم کننده ذرات مینیاتور می باشد. این تنظیم کننده برای رطوبت هوا و فشار را به صورت دقیق تنظیم می کند
  • فیلتر رگولاتور ترکیبی : این نوع فیلتر دارای ویژگی های خاصی از جمله فیلتر و تنظیم فشار ، کنترلر شیر، گیج و براکت های نصبی است. به دلیل همین ویژگی ها در بسیاری از صنایع مهم و حساس مانند نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد .
  راهنمای جامع سنسور های نوری سری BEN

قیمت فیلتر رگلاتور

فیلتر رگولاتور یا مهمترین قسمت واحد کنترل سیستم پنوماتیک، قطعه ای است که اغلب در بازار ایران از آن به عنوان کالای وارداتی یاد می شود، به همین دلیل قیمت های مختلف و برند های متفاوتی دارد.

یکی از دلیل اصلی نوسانات، تغییر نرخ ارز خرید و فروش فیلتر رگلاتور است، بنابراین این محصول با قیمت های متفاوتی عرضه می شود. به طور کلی، هزینه فیلتر رگلاتور به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل مهم در قیمت این محصول، برند آن است. امروزه شما می توانید این محصول را به روش های مختلف خریداری کنید و طبیعتا هر چه مطمئن تر و بهتر باشد، قیمت آن در بازار بیشتر می شود.

خرید فیلتر رگلاتور

نکات مهم هنگام نصب انواع فیلتر رگلاتور

فیلتر رگولاتور یکی از قطعات اصلی و مهم دستگاه های مبتنی بر سیستم های پنوماتیکی محسوب می شود. وجود نقص در آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به پروژه و ماشین آلات آن وارد کند. این یکی از مهمترین نکاتی است که هنگام خرید فیلتر کنترل باید در نظر گرفته شود.

فیلتر رگولاتور قطعه ای است که در مدل ها و ظرفیت های مختلف تولید می شود. اولین قدم در خرید فیلتر رگولاتور این است که نیازهای خود را بشناسید تا بتوانید بر اساس نیاز خاص و مناسب خود خریدی موفق داشته باشید. Filter Regulator در اندازه ها و رنگ های مختلف با قیمت های مختلف موجود می باشند. البته اکثر مصرف کنندگان ترجیح می دهند بهترین محصول و بهترین قیمت را خریداری کنند. اما خرید فیلتر با کیفیت با گارانتی محصول بسیار مهم است.

علاوه بر برندهای معروف Filter Regulator، مدل های بی کیفیتی نیز وجود دارد که سلامت اجزای کار و پروژه را تهدید می کند. به همین دلیل توصیه می شود برای خرید فیلترهای کنترل تجاری از برندهای معروف و شناخته شده به نمایندگی های مورد اعتماد مراجعه کنید.

سخن آخر

فیلتر رگلاتور قطعه ای است که مشاوره مفید می تواند در خرید و نصب آن بسیار موثر باشد. ما در مجموعه تخصصی کنترل۲۴  افتخار داریم در این زمینه به مشتریان خود در سراسر کشور خدمت رسانی کنیم و آنها را برای انجام یک خرید موفق یاری کنیم.

ارتباط با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *