مقالات

چرا از کلید هوایی استفاده کنیم؟ [لوازم جانبی و مزایا]

لوازم جانبی کلید هوایی

مقدمه

کلید هوایی یک کلید اتوماتیک حرارتی مغناطیسی است که بدنه آن دارای مقاومت حرارتی و مکانیکی ثابت برای تحمل جریان نامی است. کلید های هوا در مدل های سه پل و چهار پل و در دو مدل ثابت و کشویی قابل سفارش هستند. این کلیدها در تابلوها بنام کلید اصلی، کلید کل، کلید اتوماتیک هوایی و… نام گذاری می شود.

برای استفاده ی بهتر و بهینه کلید با کنترل ها و دستورات داخلی، لوازم جانبی مختلفی برای کلید های اتوماتیک طراحی شده است که قابلیت این دستگاه را بهبود می بخشد. با ما همراه باشید تا با کلید هوایی و مزایا و ویژگی آن بیشتر آشنا شوید.

رله شنت و آندر ولتاژ کلید هوایی اشنایدر

انواع قطع کننده های مدار هوا مجهز به دو فلزی (حفاظت اضافه بار) و شیر برقی (حفاظت اتصال کوتاه) هستند و می توانند حفاظت مدار را بر عهده گیرند. کاربردهای این کلید در روشنایی و سیستم های برق صنعتی، برای حفاظت خطوط و ماشین آلات و در سمت ثانویه ترانسفورماتورهای قدرت برای حفاظت ترانسفورماتور می باشد.

کلید هوا در فیدرهای ورودی و خروجی استفاده می شود و بر روی باسبارهای افقی و عمودی نصب می شود. این کلیدهای مدار برای محافظت از موتور، خازن، ژنراتور، سیم و کابل استفاده می شود. نکته مهم این است که قسمت میکرولوجیک کلید هوایی اشنایدر می تواند انواع حفاظت الکتریکی را پشتیبانی کند.

استفاده از دو نوع رله با نام های رله شنت و رله آندر ولتاژ، کنترل کلید هوایی را بر عهده دارد. رله های آندر ولتاژ و شنت تریپ داخل کلید هوایی نصب می شوند. ویژگی این رله ها خاصیت تأخیری آنهاست که عنصر اصلی در تأمین هماهنگی، از طریق صدور فرمان قطع با تأخیر است.

 

چرا از کلید هوایی استفاده کنیم؟ [لوازم جانبی و مزایا]

مزایای کلید اتوماتیک هوا

کلیدهای هوای اتوماتیک اشنایدر دارای مزایای زیر هستند:

  • کلید اتوماتیک، پس از قطع شدن مدار به دلایل اضافه بار، برای تنظیم مجدد فوری آماده است. 
  • ساختار کلید اتومات بدین صورت است که بعد از بسته شدن کلید در اتصال کوتاه ، اضافه جریان کلید عمل می کند و مدار را خاموش می کند.
  • با کمک کنتاکت های ثانویه تعبیه شده در سوئیچ هوای اشنایدر (چهار کنتاکت موقعیت – یک کنتاکت خطا)، می توان وضعیت سوئیچ را در هر حالت قطع، وصل یا خطا در اتاق کنترل تعیین کرد و منعکس کرد.
  • برخی از شبکه های توزیع به محض برگشت جریان (ولتاژ) و یا فراتر رفتن ولتاژ از حد مجاز، مدار باید به طور خودکار قطع شده و سیگنال های لازم تولید شود. در برخی موارد، ورود خودکار یا دستی ژنراتور یا ترانسفورماتور اضطراری به شبکه توزیع نیز برای ادامه عملیات شبکه یا انجام تعمیر و نگهداری دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر است. در چنین مواردی فقط می توان از کلید اتوماتیک استفاده کرد.
  ویژگی های یک ترموکوپل خوب[کاربرد+انواع]

واحد حفاظتی میکرولوجیک

یکی دیگر از موارد اضافه شده به کلید اتوماتیک هوای اشنایدر، واحد حفاظتی میکرولوجیک است که از انواع اقدامات حفاظتی الکتریکی مانند حفاظت از اتصال کوتاه، حفاظت از نشت زمین، حفاظت در برابر نول و حفاظت اضافه بار را پشتیبانی می کند. واحد حفاظت میکرولوجیک یک واحد کنترلی است که توان، ولتاژ و جریان نامی را نمایش و اندازه‌گیری می‌کند، روی یک کلید نصب می‌شود و در انواع مختلف موجود است. آستانۀ حفاظت و تأخیرها توسط پیچ های تنظیمی، تنظیم می شوند.

حفاظت نول

  • حفاظت نول در قطع کننده مدار سه پل امکان پذیر نیست.
  • نول حفاظت نشده (۴P 3d) یا حفاظت نول در Ir (4P 4d)
  • در قطع کننده های مدار چهار پل، حفاظت نول از طریق یک کلید ۳ حالته انجام می شود.

 اضافه بار

  • حفاظت طولانی مدت rms واقعی
  • حافظه حرارتی: تصویر حرارتی قبل و بعد از عمل کردن رله
  • دقت تنظیم را می توان با کاهش محدوده تنظیم با استفاده از صفحه محافظ اضافه بار افزایش داد.
  • حفاظت اضافه بار را می توان با استفاده از یک دوشاخه دارای امتیاز ویژه حذف کرد. (وقتی خاموش است)

 نشتی زمین

  • حفاظت در برابر نویز
  • عملکرد بدون منبع تغذیه خارجی
  • مقاومت در برابر مولفه DC، کلاس A تا ۱۰A

اتصال کوتاه

  • حفاظت کوتاه مدت (rms) و لحظه ای
  • انتخاب نوع I2T روشن یا خاموش برای تاخیر کوتاه مدت

چرا از کلید هوایی استفاده کنیم؟ [لوازم جانبی و مزایا]

لوازم جانبی کلید هوایی موتوردار

ساختارهای قطع و وصل این کلید ها معمولا فنری هستند. فنر شارژ به وسیله موتور الکتریکی و دسته ی چرخشی شارژ می شود. این گونه کلید درگیر شده و آماده استفاده می شود.

دکمه ON/OFF باعث روشن و خاموش شدن کلید می شود. قطع کننده های هوا به این صورت عمل می کنند که در زمان وقوع عیب، جریان وقوع عیب حس با کمک ترانس های نمونه بردار حس می شود. در زمان معین فرمان قطع جریان توسط کلید صادر می شود.

موتور کلید هوایی دقیق روی کلید تعبیه می شود تا بتوان از راه دور و بدون دخالت دست آن را کنترل و شارژ کرد. از لحاظ قیمت کلید هوایی موتور دار از کلید هوایی با شارژ دستی بالاتر است. در صورتی که کلید هوایی موتوردار داشته باشیم می توانیم کلید را به صورتی دستی نیز شارژ کنیم.

  رویکردهای نوین در تکنولوژی ساعت فرمان

دلیل نامگذاری کلیدهای هوایی چیست؟

دلیل این نامگذاری این است که این کلید ها در زمان اطفاء حریق ، باید مسیر طولانی برای برای خاموش کردن جرقه طی کنند.از معایب این کلید طی کردن مسیر طولانی برای خاموش کردن جرقه می باشد. همچنین در اثر خاموش شدن این جرقه، گازهای اضافی تشکیل می شود که باید با روش خاصی از کلید خارج شود.

ابعاد این کلید ها بزرگتر از کلید های خلاء و SF6 هستند. یکی از مزایای این کلیدها ، برداشته شدن جرقه گیر ها است که این کار به راحتی قابل انجام است.

کلیدهای هوایی دارای ۲ نوع کنتاکت هستند:

  • کنتاکت اصلی یا MAIN CONTANT: وظیفه عبور جریان ، در شرایط وصل بودن را به عهده دارد.
  • کنتاکت جرقه زن یا  ARCING CONTACT: این کنتاکت جرقه را به سمت جرقه گیر هدایت می کند. در واقع دراین مهم ، زمانی اتفاق می افتد که در لحظه قطع و وصل کلید تابلو، باعث ایجاد جرقه و قوس در کلید می شود.

در زمانی که کلید خاموش می شود، کنتاکت های اصلی باز می شوند ، در حالی که کنتاکت های احتراق هنوز وصل نشدند.پس از جدا شدن کنتاکت های جرقه ، دوباره جرقه ای تولید می شود که از جرقه گیر عبور می کند و خاموش می شود. یک نوع سوئیچ هوا جرقه را با یک فن به سمت جرقه گیر هدایت می کند، در حالی که نوع دیگر از یک حلقه مغناطیس استفاده می کند که جرقه را به جرقه گیر هدایت می کند.

 

سخن آخر

واحد حفاظتی میکرولوجیک کلید هوایی به چهار دسته تقسیم می شوند: میکرولوجیک A، میکرولوجیک P، میکرولوجیک E و میکرولوجیک H. نوع میکرولوجیک میزان حفاظت کلید را مشخص می کند که میکرولوجیک ۲، میکرولوجیک ۵، میکرولوجیک ۶ و میکرولوجیک ۷ را شامل می شود.

در صورتی که چراغ AP میکرولوژیک روشن شود یا CT ها خراب شده یا میکرولوژیک کلید هوایی، که معمولاً میکرولوژیک و متعلقات آن خراب می شود. نکته قابل توجه اینکه میکرولوژیک کلید هوایی قابل تعویض است

برای خرید کلید اتومات به سایت کنترل ۲۴ مراجعه کنید.

ارتباط با کارشناسان

2 دیدگاه در “چرا از کلید هوایی استفاده کنیم؟ [لوازم جانبی و مزایا]

  1. farhad گفت:

    مطلب بسیار عالی بود و جواب خیلی از سوالاتم بود. ممنون از شما

    1. آقای Web master گفت:

      ممنون از شما دوست عزیز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *