مقالات

محافظ ولتاژ جریان: نگاهی هوشمند به حفاظت الکتریکی

محافظ ولتاژ جریان

ولتاژ نیروی محرکه ای است که باعث ایجاد جریان در خود مدار می شود. برای یک قطعه نیمه هادی یا یک هادی با مقاومت الکتریکی معین، هر چه ولتاژ بیشتر باشد، جریانی که از آن عبور می کند بیشتر است. دستگاهی را در نظر بگیرید، برای روشن کردن این وسیله الکتریکی باید آن را بین دو نقطه با اختلاف پتانسیل الکتریکی وصل کنیم. مثلا اگر می خواهید لامپی را روشن کنید باید آن را به اختلاف پتانسیل یک و نیم ولتی بین قطب های باتری وصل کنید تا قدرت روشن شدن آن لامپ کوچک را داشته باشید.

محافظ ولتاژ جریان، یک نقطه کلیدی در جلوگیری از خطرات الکتریکی است. این دستگاه هوشمند با توانایی تشخیص و کنترل جریان و ولتاژ، از خسارات جدی به تجهیزات و حتی انسان‌ها جلوگیری می‌کند. به‌کارگیری این تکنولوژی نه تنها اطمینان از ایمنی بلکه بهره‌وری و عمر مفید بیشتر تجهیزات را نیز فراهم می‌کند

انواع ولتاژ جریان

ولتاژ را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

دسته اول: ولتاژ یک طرفه یا مستقیم DC

جهت جریان این نوع ولتاژ ثابت بوده و تغییر نمی کند. یعنی جریان از صفر به مثبت یا صفر به منفی تغییر جهت نمی دهد و در انواع جعبه فیوز ولتاژ ثابتی را نشان می دهد.

دسته دوم: ولتاژ متناوب یا AC

جهت جریان در این ولتاژ به صورت دوره ای چندین بار در ثانیه به سمت مثبت و چندین بار به سمت منفی می رود و تعداد این تغییرات در هر ثانیه به عنوان سیکل هرتز شناخته می شود.

دسته سوم: ولتاژ موثر یا RMS

در واقع ولت مترهای عقربه ای و دیجیتال نشان دهنده نوع ولتاژ مصرفی در برق شهری هستند. مثلاً اگر برق شهر را با دستگاه اسیلوسکوپ اندازه گیری کنیم (توجه داشته باشید که این دستگاه نمی تواند مستقیماً به برق شهر متصل شود و این فقط یک مثال ساده است) چیزی در حدود ۳۱۰ ولت اندازه گیری می کند مقدار مؤثر این است: ۲۲۰ ولت. در واقع، ولتاژ موثر به این معناست که اگر پیک ولتاژ متناوب را مشاهده کردید، تمام پیک ولتاژ در برق شهری مصرف نمی‌شود و ما قطعاً از آن کمتر استفاده می‌کنیم.

نمایشگر و محافظ  ولتاژ جریان

نشانگر و محافظ ولتاژ تک فاز یک دستگاه حفاظتی حرفه ای و هوشمند تابلو برق است که از تجهیزات در برابر نوسانات ولتاژ، منبع تغذیه خنثی و جریان اضافی محافظت می کند. در واقع این محصول به صورت خودکار برق تک فاز را بر اساس حفاظت ولتاژ و جریان بر اساس مقادیر تعیین شده توسط کاربر قطع و وصل می کند و مجهز به نمایشگر ولتاژ و جریان می باشد. نصب آسان در جعبه فیوز، قابل برنامه ریزی و دقت بالا از ویژگی های این محصول است.

نحوه عملکرد محافظ ولتاژ جریان

محافظ ولتاژ جریان تک فاز به منظور اندازه گیری جریان، مجهز به ترانس جریان داخلی می باشد. در صورت تجاوز مقادیر اندازه گیری شده ی ولتاژ و جریان از محدوده تنظیم شده توسط کاربر، دستگاه طبق زمان تاخیر در قطع تنظیم شده برای ولتاژ یا جریان، برق خروجی را قطع کرده و در صورت رفع خطای ولتاژ یا جریان به وجود آمده، پس از زمان تاخیر در وصل تنظیم شده، برق خروجی را وصل می کند.

  کابل افشان چیست ؟

کاربرد محافظ ولتاژ

صنعت برق یکی از خاص ترین و پیشرفته ترین رشته هاست که با ایجاد آن دنیای بشر تحولات و دگرگونی های زیادی را تجربه کرده است. برق یکی از مهم ترین نیازهای ما انسان ها در صنایع مختلف است که ۸۰ درصد فعالیت های ما را تشکیل می دهد. همانطور که می دانید امروزه انواع مختلفی از دستگاه ها و ماشین آلات برای کارکردهای خاص چه در صنعت و چه در ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

امروزه لوازم خانگی در صدها تنوع و کاربرد بر اساس استاندارد فعلی این طرح تولید می شوند. اما همانطور که می دانید قدرت همیشه ثابت نیست و گاهی اوقات با نوسانات و تغییر زیاد پیش می رود. از این رو دستگاه های مختلفی مانند محافظ برق برای محافظت از این دستگاه ها طراحی شده اند. استفاده از محافظ ولتاژ و مزایای قابل توجه آن باعث محبوبیت آن و افزایش سطح فروش شد.

کاربرد محافظ ولتاژ جریان

خرید محافظ ولتاژ جریان

 

ویژگی های محافظ ولتاژ جریان

  1. دارای CT داخلی
  2. دقت عملکرد بالا
  3. مصرف برق: حدود ۲ وات
  4. عمر مکانیکی و الکتریکی: بیش از ۱۰۰۰۰۰ سیکل
  5. نمایشگر جداگانه ولتاژ و جریان برای نظارت بر مصرف برق
  6. ابعاد کوچک با صفحه نمایش استاندارد و اعداد قابل خواندن
  7. عدم نیاز به کنتاکتور اضافی به واسطه وجود رله قدرتمند داخلی
  8. امکان سازماندهی ۱۴ پارامتر مختلف جهت استفاده در تمامی نقاط کشور

موارد کاربرد محافظ ولتاژ جریان سه فاز

  • خانگی :

حذف محافظ برق با سیم های خانگی و جایگزینی با محافظ برق سه فاز JBH و نصب آسان محصول در تابلوی توزیع سه فاز اصلی ساختمان

  • صنعتی :

ماشین آلات صنعتی سه فاز، الکتروموتورهای سه فاز، تابلو برق سه فاز، سیستم های تهویه مانند فن، کمپرسور، CNC، ماینرها

  • تجاری :

تجهیزات پزشکی، تجهیزات چاپ و لیزر، تجهیزات وکیوم

  • کشاورزی :

انواع پمپ های شناور سه فاز، پمپ های سه فاز، ایستگاه های پمپاژ، پمپ های آبیاری سه فاز

نکات مهم برای خرید بهترین محافظ برق

همانطور که گفته شد، محافظ برق یا حفاظت الکتریکی وسیله ای بسیار کاربردی است که ولتاژهای بالا را تشخیص داده و از طریق سیم اتصال به زمین منتقل می کند. با استفاده از این دستگاه وسایل برقی شما در برابر برق گرفتگی و ولتاژ در امان خواهند ماند.

مشخصات فیزیکی :

اولین نکته بسیار مهم که حتی در هنگام استفاده از محافظ الکتریکی نیز تأثیر زیادی دارد، جنس بدنه است. اگر محافظ برق دارای مواد مرغوب باشد، قطعا عمر مفید آن افزایش می یابد، حتی در بسیاری از شرایط ماندگاری خود را نشان می دهد، بهترین محافظ برق باید از پلاستیک ABC یا نسوز ساخته شود تا در برابر حرارت و آتش بالا مقاومت کند.

  معرفی انواع انکودر

محافظ برق معمولا در قسمت ورودی برق متصل می شود. حال اینکه به هنگام خرید یک محافظ ولتاژ بایستی نکات باید مواردی را مورد بررسی قرار دهید با رعایت این نکات شما می توانید بهترین محافظ ولتاژ را خریداری کنید و به مدت زیادی از آن استفاده نمایید. برخی از این نکات عبارتند از:

جنس بدنه :

اولین نکته بسیار مهم که حتی در کاربرد محافظ برق نیز تاثیر بسیار زیادی دارد جنس بدنه آن است. چنانچه محافظ ولتاژ دارای جنس با کیفیتی باشد قطعاً طول عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند حتی در برابر بسیاری از شرایط از خود مقاومت نشان می دهد‌ بهترین محافظ ولتاژ بایستی از جنس ای بی سی یا پلاستیک ضد آتش و حرارت باشد تا در برابر گرمای زیاد و آتش از خود مقاومت نشان دهد.

توان مصرفی و شدت جریان :

همانطور که گفته شد برای هر وسیله برقی با توجه به توان و ظرفیت جریان آن باید یک محافظ ولتاژ مخصوص خریداری کنید. اگر هر وسیله ای که در خانه شما استفاده می شود دارای وات و جریان یکسانی است، می توانید از محافظ ولتاژ مخصوص برای تغذیه آن دستگاه ها استفاده کنید. هنگام خرید بهتر است به تعداد خانه ها یا درگاه های حفاظتی به تعداد وسایل برقی با توان و ولتاژ یکسان توجه کنید.

 

کاربرد محافظ ولتاژ جریان

چند نکته برای خرید بهترین محافظ برق

مهمترین مزیت داشتن فیوز در محافظ برق است. چرا که در اثر عبور شدت جریان زیاد از فیوز، وسایل آسیب نمی بیند و تنها این فیوز است که می سوزد. نکته دیگر که باید به آن توجه داشت گارانتی محافظ ولتاژ و تعویض آن است.

توجه به طول کابل مهم است. چنانچه کابل وسیله الکتریکی شما کوتاه باشد یا فاصله زیادی با پریز دارد در این صورت می توانید با خرید بهترین محافظ ولتاژ با طول کابل مناسب به راحتی این اتصال را برقرار کنید. قیمت یکی دیگر از پارامتر بسیار مهمی است که برای اکثر مشتریان حائز اهمیت می باشد. محافظ هایی با کیفیت بهتر و تکنولوژی ساختاری قویتر دارای قیمت بالاتری هستند.

سخن آخر

همه شبکه های برق نوسانات برق را تجربه می کنند، برخی بیشتر از دیگران. این تغییرات می تواند به وسایل الکترونیکی و حفاظت الکتریکی آسیب برساند محافظ های برق تا حد امکان این نوسانات را کنترل می کنند.

بهتر است برای تجهیزات الکتریکی پیچیده و گران قیمت خود مانند رایانه، لوازم خانگی، تجهیزات صوتی و تصویری از دستگاه های محافظ ولتاژ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که داشتن یک محافظ برق کافی نیست، شما به محافظی نیاز دارید که به درستی برای نیازهای شما انتخاب شده باشد.

جهت خرید و استعلام قیمت محافظ ولتاژ جریان می توانید از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید، همچنین می توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *