مقالات

جادوی گیج فشار

گیج فشار

مقدمه

گیج فشار  یکی از تجهیزات حیاتی در صنایع مختلف، از جمله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، و صنایع فولادی است. این تجهیزات از طریق اندازه‌گیری فشار سیالات و گازها، به کنترل و مدیریت فرآیندهای صنعتی کمک می‌کنند. با اهمیت بالایی که این دستگاه‌ها در حفظ ایمنی و بهره‌وری در صنایع دارند، نیاز به اطمینان از عملکرد صحیح و دقیق آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

گیج فشار چیست ؟

گیج فشار پنوماتیک دستگاهی است که میزان و شدت سیال یا همان جریان را اندازه گیری می کند. به این دستگاه درجه فشار پنوماتیک نیز گفته می شود. عیب یابی سیستم پنوماتیک با استفاده از این وسیله صورت می گیرد.

گیج فشار

گیج فشار چگونه عمل می کند؟

گیج فشار پنوماتیک از پر کاربرد ترین وسایل اندازه گیری فشار به حساب می آید. در صنایع متفاوت برای اندازه گیری فشار مایع و گاز استفاده می شود . این وسیله یک دستگاه خاص برای اندازه گیری فشار است که در یک مخزن یا سیستم های لوله گشی مورد استفاده قرار میگیرد و تغییرات فشار را با استفاده از حرکت عقربه در صفحه نمایش یا به صورت اطلاعات دیجیتال در یک نمایشگر نشان می دهد.

در این دستگاه لوله ای منعطف استفاده شده و در اثر تغییر وضعیت لوله، عقربه دستگاه حرکت می کند. با استفاده از این وسیله این اطمینان وجود دارد که هیچگونه تغییر فشار یا نشتی در سیستم هیدرولیک وجود ندارد که بتواند روی عملکرد این سیستم اثر بگذارد.

درهنگام انتخاب بین گیجی که با آب معمولی پُر شده و گیجی که با گلیسیرین پر شده حتما به محدوده دمایی، مدت زمان پاسخ عقربه گیج، تغییرات فشار و میزان ارتعاش کاربری مورد نظر، توجه داشته باشید.

انواع گیج فشار :

گیج فشار شامل انواع مختلفی از جمله عقربه‌ای، دیجیتال، تست، روغنی، تفاضلی، منفی، خلاء، دیافراگمی و اکسیژن می باشد.

  • در گیج فشار دیافراگم فشار وارد دیافراگم می شود که یک ورقه انعطاف پذیر است و طرف دیگر دیافراگم به یک عقربه متصل می شود و در اثر انحراف دیافراگم عقربه منحرف می شود و بدین ترتیب فشار اندازه گیری می شود.
  • در گیج فشار سیلندری (Bellow) فشار به یک سیلندر قابل ارتجاع وارد شده که عقربه ای به سمت دیگر سیلندر متصل بود و در اثر فشرده شدن یا کشیده شدن سیلندر عقربه منحرف شده و فشار بدین صورت نمایش داده می شود. مانومتر های کپسولی جهت اندازه گیری فشارهای مثبت و منفی در رنج پایین ۰.۵-۰ میلی بار و ۰ الی ۱ بار مناسب می باشد. از مزایای دیگر گیج های فشار کپسولی می توان به دقت بالای آنها اشاره کرد.
  • گیج فشار لوله بوردون (Bourden tube) یکی از رایج ترین انواع درجه فشار می باشد. در این نوع یک لوله به شکل C وجود داشته که یک سمت این لوله به سیال موردنظر و سمت دیگر آن آب بندی می گردد.
  شیربرقی پنوماتیک | کاربرد + موارد مورد استفاده

سمت متصل به سیال فیکس بوده و سمت دیگر که به عقربه متصل است. در اثر فشار سیال تمایل به صاف شدن داشته که این حرکت به کمک یک سیستم مکانیکی (چرخ دنده) به عقربه متصل شده و باعث حرکت عقربه و اندازه گیری فشار می گردد. جنس لوله بوردون از جنس برنز، برنج، آلیاژهای مس و فولاد ضد زنگ ساخته می شود.

تولید گیج فشار 

گیج های فشار در رنج های مختلفی از نظر حداکثر فشار قابل اندازه گیری تولید می شوند. گیج فشار به دو دسته گیج فشار روغنی و درجه فشار خشک تقسیم می گردند. در نوع روغنی حاوی روغن گلیسیرین می باشد که به داخل صفحه گیج تزریق می گردد.  در سیستم های هیدرولیکی که به دلیل وجود پمپ، ارتعاش وجود دارد، جهت جلوگیری از لرزش عقربه به کار می رود.

همچنین در محیط های مرطوب با گذشت زمان رطوبت و بخار ایجاد شده باعث می شود تا اعداد صفحه به خوبی دیده نشود در این مورد بهتر است از گیج فشار روغنی استفاده گردد. گیج های فشار خشک فاقد این روغن بوده و در سیستم های پنوماتیکی کاربرد دارند. 

گیج‌ هیدرولیک برای نشان دادن فشار سیستم اغلب در نزدیکی ورودی فشار پمپ نصب می‌شود اما می‌توان آن‌ها را در جاهای دیگری از ماشین که قرار است فشار در آنجا اندازه‌گیری شود نصب کرد. سال هاست درجه فشار ها در سیستم‌هایی که با فشار مایع کار می‌کنند مورد استفاده قرار می گیرند.

گیج های فشاری که امروزه با آن ها مواجه هستیم امکانات و ویژگی‌های آنها را جهت کاربرد در سیستم‌هایی که با فشار مایع کار می‌کنند افزایش داده است. برای مثال امروزه معمولا با اتصالات فشار هیدرولیک طراحی می‌شوند تا از بروز نشتی در سیستم جلوگیری شود. گیج‌های آنالوگ با مقیاس‌های مرسوم رایج‌تر هستند.

  تفاوت Flushed یا (Shielded) با Non Flushed یا (Unshielded)

متریال گیج فشار :

این دستگاه در صنایع مختلف برای اندازه گیری سیالات مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل متریالی که گیج از آن ساخته شده باید از نظر شیمیایی با شرایط سیالی و محیطی، مطابقت داشته باشد.

بدنه گیج فشار می تواند با استفاده از موادی مانند فولاد کششی، چدن، آلومینیوم، برنج، پلی پروپیلن و رزینی فنولیک ساخته شود.

نکات مهم در انتخاب گیج فشار :

برای سیستم های هیدرولیک با توجه به شرایط که شامل ارتعاش ، نوسان و لرزش است ، بهتر است حتما گیج فشاری انتخاب کنید که برای کاربری های هیدورلیک طراحی شده باشد.

 این گیج فشار باید شامل ویژگی هایی از جمله : محفظه برنجی جهت جلوگیری از فرکانس‌های تشدید شده ( زیرا این فرکانس‌ها میتواند باعث آسیب به اجزای داخلی گیج شود ) باشد؛ یک محفظه پر از مایع برای محافظت از گیج فشار دربرابر ارتعاشات و فشارهای دوره‌ای شدید و همچنین یک محدود کننده جهت محافظت از گیج فشار در برابر ضربات ناگهانی ، باشد. گیج فشار در برند ها و قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از این برند ها FG ، ویکا و… است.

سخن آخر

در پایان، می‌توان نتیجه گرفت که گیج فشار،یک ابزار اساسی در صنایع مختلف می‌باشد که نقش بسیار مهمی در ایمنی، کنترل فرآیندها و بهره‌وری دارد. اطمینان از دقت و صحت این تجهیزات، مسئولیت اساسی مهندسین مشغول به کار در این صنایع است. برای جلوگیری از حوادث ناگوار و بهبود کارایی فرآیندها، توجه به نگهداری و کالیبراسیون منظم این گیج‌ها ضروری است.

برای خرید گیج فشار  به سایت کنترل ۲۴ مراجعه کنید و یا از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

ارتباط با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *