مقالات

انواع کلید حرارتی و کاربرد هر کدام از آن ها

انواع کلید حرارتی

انواع کلید حرارتی و کاربرد هر کدام از آن ها

کلید حرارتی نوعی قطع و وصل کننده مدار است. که به منظور محافظت از موتور دستگاه در برابر جریان های اضافی مورد استفاده قرار می گیرد. این کلیدها یا راه اندازهای موتور برای مدت کوتاهی اتصال مدار را متوقف می نمایند. به همین دلیل از آسیب دیدگی موتور تا میزان قابل توجهی جلوگیری می کنند. این کلیدها انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربرد آن ها در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی از مهم ترین کاربرد کلیدهای حرارتی می توان به محافظت از موتور، پیشگیری از داغ شدن آن و کنترل اضافه بار حرارتی و مغناطیسی اشاره نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با انواع کلید حرارتی و کاربرد آن ها بدانید، به طور کامل آشنا کنیم. با وجود مشابهت کاربرد کلید حرارتی با بیمتال در محافظت مدار در ادامه به تفاوت کلید حرارتی و بیمتال که از دیگر تجهیزات محافظتی است نیز اشاره می کنیم.

انواع کلید حرارتی و کاربرد هر کدام از آن ها

انواع کلید حرارتی و کاربرد آن

 

کلید حرارتی چیست و چه تفاوتی با بیمتال دارد؟

MPCB یا همان کلید حرارتی مخفف عبارت Motor Protection Circuit Breaker است که ترجمه آن قطع کننده مدار محافظ موتور می باشد. البته در بسیاری از مواقع آن را راه انداز موتور MMS نیز می شناسند. قطع و وصل نمودن این کلیدها منجر به اتصال و عدم اتصال اضافه بار به موتور می شود. در برخی از مواقع این کلیدها به صورت خودکار عمل می کند. که در صورت مواجه شدن با اضافه بار حرارتی- مغناطیسی اتصال موتور را به مدار قطع می نمایند. انواع کلید حرارتی را با توجه به مقدار ولتاژ آن می توان به تک فاز و سه فاز تقسیم بندی نمود. که با توجه به نیاز موتور و میزان اضافه بار در مدار مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت کلید حرارتی و بیمتال

یکی از سوالات بسیار رایج در رابطه با انواع کلید حرارتی این است که تفاوت کلید حرارتی و بیمتال در چیست. از مهم ترین تفاوت های میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اولین و مهم ترین تفاوت های کلید حرارتی و بیمتال، عملکرد کلی آن ها است. کلیدهای حرارتی به منظور قطع و وصل نمودن مدار قدرت مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که از بی متال تنها به منظور قطع نمودن مدار فرمان استفاده می شود.
  • از طرفی کلید حرارتی در مقابل خطای جریان حرارتی و مغناطیسی (اتصال کوتاه) واکنش نشان می دهد. در صورتی که بیمتال تنها در مقابل خطای جریان های حرارتی (اضافه بار) که منجر به داغ شدن موتور می گردد، عمل می کند.
  • دیگر تتفاوت کلید حرارتی و بیمتال در بازه عملکرد آن ها می باشد. کلیدهای حرارتی دارای یک شاسی هستند. که می توان به کمک آن ها جریان مدار را قطع و وصل نمود. اما این شاسی ها روی بی متال وجود ندارد. به همین دلیل تنها می تواند در برابر بار اضافه واکنش نشان داده و مدار را قطع نماید.
  • همچنین کلیدهای حرارتی قبل از کنتاکتور قرار می گیرند. که در بخش مدار قدرت و در ابتدای خط تغذیه تعبیه شده اند. اما بیمتال پس از کنتاکتور قرار گرفته است. که می تواند تنها مدار فرمان را کنترل نماید.
انواع کلید حرارتی و کاربرد هر کدام از آن ها

تفاوت کلید حرارتی با بیمتال

کاربرد کلیدهای حرارتی

به طور کلی تمامی کلیدهای حرارتی از کاربردهای مشخص و مشترکی برخوردار می باشند. که این کاربردها به شرح زیر هستند.

  • محافظت نمودن از موتور در برابر اضافه بارهای حرارتی و مغناطیسی
  • کلیدزنی نمودن تمامی مدارهای موتوری
  • محافظت از انواع موتورهای الکتریکی در مقابل هرگونه خطای الکتریکی
  • تاخیر حرارتی ایجاد نمودن هنگام روشن شدن موتور، برای پیشگیری از داغ شدن موتور به دلیل تاثیر اضافه بار
  درایو (VFD) چیست

نکته قابل توجه در رابطه با کاربرد کلید حرارتی این است که، جریان های حرارتی و مغناطیسی چه تفاوتی با یکدیگر دارند. به طور کلی جریان های ناخواسته می توانند در عملکرد مدار اختلال ایجاد نموده و منجر به آسیب دیدگی تجهیزات آن شوند. به همین دلیل برای پیشگیری از آسیب دیدگی مدار و موتور نیاز است تا این جریان های ناخواسته کنترل و تنظیم شوند. که این جریان ها را به دو دسته حرارتی و مغناطیسی تقسیم بندی می نمایند. از مهم ترین تفاوت های میان این دو جریان ناخواسته می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • جریان حرارتی اضافه بار مدار قدرت است. در صورتی که جریان مغناطیسی به منظور اتصال کوتاه در مدار می باشد.
  • هنگامی که بار حرارتی زیاد منجر به داغ شدن مدار و موتور شود، آن را جریان حرارتی می گویند. که در اثر وجود اضافه بار در مدار ایجاد شده است. اما جریان مغناطیسی هنگامی رخ می دهد که اتصال میان دو سیم فاز و نول یا دو فاز با یکدیگر ایجاد شده باشد. این کار نیز منجر به بالا رفتن حرارت الکتروموتور می شود. که در نهایت جریان اضافه بار نیز ایجاد می نماید.

 

انواع کلید حرارتی و کاربرد هر کدام از آن ها

راهنمای نصب راه انداز موتور یا قطع کننده محافظ مدار

مزایای استفاده از انواع کلید حرارتی

مزایای فوق العاده انواع کلید حرارتی موجب شده تا امروزه یکی از محبوب ترین تجهیزات مورد استفاده در مدارات شناخته شوند. از مهم ترین مزایای کلید حرارتی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • این کلیدها قدرت و سرعت قطع اتصال بسیار بالایی دارند. به همین دلیل در صورتی که کوچک ترین نقص الکتریکی در مدار و در محدوده کلیدهای حرارتی ایجاد شود. این کلیدها به سرعت جریان برق الکتروموتور را از منبع دریافت قطع می نمایند.
  • از دیگر مزایای کلید حرارتی می توان به کاربرد در مدارهایی با جریان بالا اشاره کرد. زمانی که جریان الکتریکی در مدار در بازه زمانی گسترده بیشتر از جریان الکتریکی اسمی آن باشد، کلید حرارتی از موتور در برابر این اضافه بار محافظت می نماید.
  • از طرفی کلیدهای حرارتی در مقابل جریان های اضافی لحظه ای که قطع نمی شوند نیز مقاومت بسیار بالایی دارند و از موتور محافظت می کنند.
  • از طرفی کلیدهای حرارتی با کمک دکمه های فشاری و یا سلکتوری می توانند اتصال مدار و موتور را قطع و وصل نمایند.
  • همچنین این کلیدها از موتورهای سه فاز در مقابل نقص های مدار مانند بالانس نبودن فاز نیز محافظت می کنند.
  • نمایشگر LED روی انواع کلید حرارتی موجب می شود تا خطاهایی که در موتور رخ می دهد، به راحتی قابل تشخیص باشند.
  • رنج های گسترده از دیگر مزایای کلیدهای حرارتی است.
  • این کلیدها قابلیت محافظت از موتور در برابر اتصال کوتاه را نیز دارند. به همین دلیل می توان آن ها را جایگزین کلیدهای بی متال و مینیاتوری نمود.
  • همچنین هر پارامتر الکتریکی را به کمک آن ها می توان به صورت دقیق تنظیم نمود.
  • امکان کنترل و تنظیم جریان مدار به کمک کلیدها از دیگر مزایای آن ها است.
انواع کلید حرارتی و کاربرد هر کدام از آن ها

انواع کلید حرارتی و کاربرد آن ها

ویژگی های انواع کلیدهای حرارتی

شناخت ویژگی های کلید حرارتی به شما کمک می نماید تا شناخت بهتری نسبت به انواع کلید حرارتی و کاربرد آن ها داشته باشید.

برخی از مهم ترین مشخصات کلیدهای حرارتی :

  • این کلیدها دارای یک شستی به منظور قطع (۰) و وصل (۱) جریان مدار می باشند. که به منظور کنترل دستی جریان مدار تعبیه شده است.
  • همچنین کلید حرارتی دارای دکمه ای برای تست سلامت کلید می باشد.
  • معمولا رنج جریانی که از آن عبور می نماید قابل تنظیم است. این تنظیم توسط یک زبانه دوار انجام می شود.
  • هنگامی که موتور خاموش است، برای پیشگیری از داغ شدن و خرابی موتور نباید بلافاصله آن را روشن نمود. اما کلیدهای حرارتی این امکان را ایجاد می نمایند که پس از قطعی برق، موتور زمان کافی برای سرد شدن و روشن شدن مجدد داشته باشد.
  • کلیدهای حرارتی دارای ۳ کنتاکت قدرت هستند. که در قسمت های ورودی و خروجی قرار گرفته اند. کنتاکت های ورودی به برق ورودی متصل می باشند و کنتاکت قسمت خروجی نیز به موتور وصل می شود.
  • پس از آنکه خطا تشخیص داده شد، کلید حرارتی می تواند مستقیما ارتباط مدار قدرت تغذیه را از موتور قطع نماید.
  • می توان به این کلیدها تجهیزات جانبی نیز اضافه نمود.
  • با کمک این کلید می توان میزان جریان را در یک بازه مشخص تنظیم نمود.
  • برای قطع و وصل نمودن جریان مدار نیازی به کنتاکتور ندارد.
  • سهولت در کاربرد آن نیز از دیگر مزایای کلیدهای حرارتی می باشد.
  برق صنعتی

 

ویژگی های انواع کلیدهای حرارتی

راهنمای نصب و تنظیم انواع کلید حرارتی

  • روش نصب کلید حرارتی: کلیدهای حرارتی در ابتدای فیدر و به عنوان بریکر مورد استفاده می گیرند. که منجر به محافظت از موتور در برابر جریان اضافه می شوند. برق ورودی که سه فاز است به این کلید متصل می شود و خروجی آن نیز از کلید به موتور متصل می شود.
  • تنظیم کلیدهای حرارتی: قابلیت تنظیم کلیدهای حرارتی یکی از اصلی ترین مزایای آن ها است. روی انواع کلید حرارتی یک زبانه دوار قرار دارد که بازه جریان عبوری را می تواند تغییر دهد. معمولا برای هر نوع موتور با توجه به توان آن جریان عبوری مناسبی وجود دارد. همین موضوع موجب می شود تا بتوانید کلید حرارتی متناسب با هر موتور را برای آن انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که هر کدام از کلیدهای حرارتی با توجه به رنج جریان استاندارد و تعریف شده ای ساخته می شوند. بنابراین کلیدهایی را انتخاب نمایید که جریان اسمی آن ها حدود ۱۰ درصد بیشتر از جریان مورد نیاز موتور شما است.
  • راه اندازی کلیدهای حرارتی: برای راه اندازی نمودن کلیدهای حرارتی مغناطیسی می توان از دو روش استفاده نمود.

راه اندازی سبک :

زمانی که جریان برای راه اندازی از ۵ برابر جریان اسمی کلید حرارتی عبور نکند، حدود ۲۰ ثانیه نگه می دارد.

راه اندازی سنگین :

زمانی که جریان راه اندازی بیشتر از ۱۰ برابر جریان اسمی نشود نیز حدود ۴ ثانیه نگه می دارد. به همین دلیل در شرایط سخت تر از کلیدهای اتوماتیک با رله جریان بالا استفاده می شود.

سخن آخر

کلیدهای حرارتی نقش مهمی در فناوری‌های پیشرو ایفا می‌کنند. آنها نه تنها برای ایجاد امنیت و کارآیی در دستگاه‌های الکترونیکی و صنعتی بلکه در زمینه‌های پزشکی و فضایی نیز حیاتی هستند. از جمله نتایج جذاب این است که با بهبود فناوری کلیدهای حرارتی، امکانات جدیدی مانند سنسورهای حرارتی با دقت بالا و افزایش کارایی در سیستم‌های خنک کننده را فراهم می‌کنند. این ارتقاء باعث افزایش عملکرد و کارایی سیستم‌ها می‌شود و بهبودهای قابل توجهی را در صنایع مختلف به همراه دارد.

کلید حرارتی ها در برند ها و قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از این برند ها پارس فانال ، هیوندای ، اشنایدر ، هیمل ، ال اس ، چینت و… است.

برای خرید کلید حرارتی به سایت کنترل ۲۴ مراجعه کنید و یا از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در اتباط باشید 

ارتباط با کارشناسان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *