مطالب دسته‌بندی نشده

با انواع مختلف تابلو برق و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید!

انواع مختلف تابلو برق و کاربرد آن‌ها

تابلو برق

خطرهای ناشی از عوامل محیطی و مشکلاتی که از نصب تجهیزات الکتریکی در گذشته به وجود می‌آمد، این ضرورت را به وجود آورد که برای افزایش ایمنی، تابلو برق توسط متخصصان طراحی شود. همچنین اپراتورها با تمام قسمت‌های برقدار در تماس بودند. به همین علت متخصصان برای افزایش ایمنی، محفظه بسته‌ای به نام تابلو برق را طراحی کردند که تجهیزات درون آن، قابل دسترس نباشد. تجهیزات الکتریکی درون این محفظه بسته قرار می‌گیرند. در این مطلب سعی داریم با معرف تابلو برق راهنمای خرید مناسب به شما ارائه کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تابلو برق صنعتی چیست؟

 

در صنایع تولید و کارخانه‌ها، تابلوهای برق‌، صنعتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تابلوهای برق‌، علاوه بر به وجود آوردن ایمنی در محیط کار، موجب نظم و ارتباط درست بین اجزای سیستم‌های برقی می‌شوند. این تابلوهای برق، در مکان‌های مختلفی مانند ایستگاه‌های برق، استگاه‌های توزیع، ایستکاه‌های مبدل، پالایشگاه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلوهای برق‌، صنعتی اصولا محفظه‌ای فلزی هستند که قطعات و تجهیزات مربوط به کنترل برق، داخل آن‌ها نصب می‌شوند. با توجه به کاربرد تابلو برق، قطعات و تجهیزات داخلی آن متفاوت هستند. تجهیزات الکتریکی مانند دستگیره‌ها، سوئیچ‌ها و نمایشگرها در تابلو برق به صورت عایق بندی شده و منظم در کنار هم قرار می‌گیرند. در این صورت اپراتور به راحتی می‌تواند به کنترل، تعمیر و تعویض آنها بپردازد. برخی از تابلوهای برق‌، دارای ویژگی‌های مخصوصی مانند حفاظت از اختلال فرکانس‌های رادیویی، تهویه مناسب برای کاهش دما، همچنین دارا بودن قابلیت حفاظت از تخلیه الکترواستاتیکی هستند.

 

تجهیزات تابلو برق

مطالعه راهنمای خرید تابلو برق مهم است  در ادامه شما را با اصلی ترین تجهیزات تابلو برق آشنا خواهیم کرد.

  • بی‌متال: به علت اهمیت زیاد محافظت از موتورها، اگر غیر عادی بودن عملکرد آنها در موقع درست، تشخیص داده نشود و جلوگیری از ادامه کار آنها صورت نگیرد، خسارت‌های زیادی به وجود خواهد آمد. به همین علت از طریق رله‌های حفاظتی اضافه بار الکتریکی و حرارتی لازم خواهد بود که عملکرد غیر عادی موتورها تشخیص داده شود.

بی‌متال در تابلو برق نقش حفاظتی موتور سه فاز در برابر اضافه بر در کاربردهای با ولتاژ پایین را دارد. برای تبدیل تغییرات دما به جابجایی مکانیکی از بی‌متال استفاده می‌شود.

  • کنتاکتور: وظیفه وصل و قطع جریان به الکتروموتور، توسط کنتاکتور انجام می‌شود. برای اینکه قادر باشیم یک موتور سه فاز را از مسیر دور کنترل کنیم، نیاز به یک رله با کلید اتصال قوی داریم تا فشار جریان موتور را بتواند در حالت ایمن هدایت کند. رله‌های الکترومکانیکی که راداری قدرت بالایی هستند به عنوان کنتاکتور شناخته می‌شوند.
  • کلیدهای مینیاتوری MCB: کلیدهای مینیاتوری در هنگام بروز شرایط غیر عادی در شبکه، همچون اضافه بار، اتصال کوتاه یا عبور جریان غیر مجاز، مدار الکتریکی را به طور خودکار قطع می‌کند. این کلیدها حساسیت بالاتری نسبت به فیوزها دارند و مطمئن‌تر اط آنها عمل خواهند کرد. جریان نامی در این کلیدها بیشتر از ۱۰۰ آمپر نیست . این کلیدها عملکرد حرارتی –  مغناطیسی و یا حرارتی دارند.
  • کلیدهای حرارتی MPCB: محافظ قطع کننده موتور الکتریکی یا MPCB همانگونه که از نامش مشخص است، کاربرد آن در حفاظت از موتور الکتریکی است. حفاظت در برابر اضافه بار الکتریکی یا حرارتی و همچنین حفاظت در برابر خطای مغناطیسی، از وظایف این کلید در مدار است.
  منبع تغذیه چیست؟

سایر تجهیزات:

 

  • فیوز: وظیفه حفاظت از مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار را بر عهده دارد. 
  • کلیدهای محافظ جان یا RCD: این کلیدها در برابر شوک الکتریکی که به علت لمس سیم بدون روکش به وجود می‌آید، واکنش نشان می‌دهند. 
  • چراغ سیگنال: نمایش وجود یا عدم وجود ولتاژ در تابلوهای برق، وارد شدن خازن به مدار، خاموش یا روشن بودن کلید و نمایش خط، از موارد استفاده از این چراغ هستند.
  • چراغ‌های هشدار: کاربرد این چراغ‌ها برای مشاهده عملکرد دستگاه‌ها یا اعلام خطر از فواصل دور می‌باشد و به اپراتور این امکان را می‌دهد که از راه دور وضعیت دستگاه را مشاهده کند.
  • شستی فرمان یا پوش باتن: در تابلوهای برق‌صنعتی، با استفاده از شستی فرمان یا همان پوش باتن، می‌توان موجب تغییر در جریان الکتریکی شد. پوش باتن‌ها، قادر خواهند بود خروج مکانیکی یا الکتریکی داشته باشند. 
  • تایمر: وظیفه تایمر کنترل و زمان‌بندی ارسال سیگنال می‌باشد. تایمرها تشکیل شده از مجموعه‌ای کلیدها هستند که این کلیدها شامل کنتاکت‌های بسته و باز می‌باشند. 
  • ترمینال: ترمینال زمینه لازم را برای ایجاد ارتباط میان اجزای درون تابلو برق و قطعه‌های خارجی فراهم می‌کند. 
  • شینه یا شمش مسی و مقره: این قطعه در مواقعی استفاده می‌شود که از تابلو برق، جریان برق زیادی باید عبور کند. به جای کابل‌ها از این قطعه استفاده می‌شود. 
  • محفظه یا بدنه فلزی تابلو برق: از اصلی‌ترین اجزاء تشکیل دهنده تابلو برق، محفظه فلزی است. این محفظه تمام تجهیزات الکتریکی و قطعات را در خود جای می‎‌دهد.

 

تابلو برق صنعتی چیست؟

 

انواع تابلو برق از لحاظ سطح ولتاژ

در هنگام خرید تابلو برق انواع آن را بشناسید. تابلوهای برق‌، از نظر سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم می‌شوند. تابلوهای برق‌ فشار ضعیف، تابلوهای برق‌ فشار متوسط و تابلوهای برق‌ فشار قوی

  • تابلوهای برق‌ فشار ضعیف: طبقه‌بندی تابلوهای فشار ضعیف در سطح ولتاژ کمتر از هزار وات است. این تابلوهای فشار ضعیف در دو نوع ساخته می‌شوند. تابلوهای ایستاده ثابت و تابلوهای ایستاده کشویی
  • تابلوهای برق‌ فشار متوسط: این تابلوهای برق‌ در سطح ولتاژ میان هزار وات تا سی و شش هزار وات طبقه بندی می‌شوند. یک تابلو برق فشار متوسط، دارای اجزایی همچون کلید، بدنه، رله، باسبار، کنتاکتور فشار متوسط، ترانسفورماتور جریان و ولتاژ، تجهیزات کنترلی و لوازم اندازه گیری می‌باشد. تابلوهای فشار متوسط در دو دسته کلی قرار می‌گیرند. تابلوهای فشار متوسط کشویی و تابلوهای فشار متوسط ثابت
  • تابلوهای برق‌ فشار قوی: این تابلوها در سطح ولتاژ ۶۳۰۰۰ وات تا ۴۰۰۰۰۰ وات می‌باشند.

 

راهنمای خرید انواع تابلو برق از لحاظ ساختار

از نکات راهنمای خرید تابلو برق شناخت ساختارهای آن است . از نظر ساختار نیز تابلوهای برق‌ در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند.

  • تابلوهای Metal Enclosed: این تابلوهای برق‌ به صورت محفظه کامل بسته فلزی هستند که همه تجهیزات الکتریکی مانند ترانس‌های جریان و ولتاژ، کلیدها، لوازم اندازه گیری و… در درون آنها نصب می‌شوند. 
  • تابلو برق دیواری: این نوع از تابلوهای برق‌ در دو بسته‌بندی تابلو‌های توکار و تابلو‌های روکار قرار می‌گیرند.
  • تابلو‌های برق Rack : این نوع تابلو‌ها به صورت قفسه‌ای هستند و محفظه‌های الکترونیکی، کنترل و مخابراتی و… روی آنها قابلیت نصب دارند.
  • تابلوهای برق‌ کشویی: از تابلوهای برقی که به صورت کشویی تولید و عرضه می‌شوند، تابلو‌های کنترل موتور‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است تابلوهای‌ برق‌ کشویی از نظر قیمت، جزء تابلوهای برق‌ گران محسوب می‌شوند.
  • تابلوهای برق‌ مرکز قدرت: تغذیه تابلو‌های MCC، هدف ساخت این تابلو‌ها می‌باشد. تابلوهای ‌برق‌ مرکز قدرت یک نوع تابلوی توزیع هستند و دارای این امکان هستند که چند تابلوی MCC را تغذیه کنند. این تابلو‌ها دارای کلید‌های هوایی هستند و اصولا بعد از پست اصلی به کار برده می‌شوند.
  • تابلو برق مدولار: این نوع تابلو‌ها نوع پیشرفته تابلو‌های فیکس ایستاده به حساب می‌آیند. در تابلو هرفیدر به صورت یک مدول نصب می‌شود و از فیدر پایینی و فیدر بالایی خود توسط یک صفحه فلزی جدا می‌شود.
  30 مورد از مزایای منحصربفرد استفاده از PLC

انواع تابلو برق از لحاظ نصب

بعد از مطالعه راهنمای خرید تابلو برق نکات نصب آن نیز اهمیت دارد. تابلوهای برق‌، از نظر نوع نصب نیز در طبقه‌بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • تابلوهای برق‌ ایستاده: این تابلوهای برق‌ حالت ایستا دارند. به سازه دیگری برای مهار شدن نیاز ندارند.
  • تابلو برق دیواری: همانطور که از نام این تابلو برق پیداست، آنها روی دیوار نصب می‌شوند. این تابلو‌ها اگر روی سطح دیوار نصب شوند به آنها روکار می‌گویند و زمانی توکار نامیده می‌شوند که داخل دیوار جاسازی شوند.

راهنمای کاربرد انواع مختلف تابلو برق در خرید

در نکات راهنمای خرید تابلو برق شناسخت کاربرد مورد نیاز اهمیت دارد:

  • تابلوهای برق‌ اصلی: معمولا در پست برق نصب می‌گردند. به قسمتی از ترانس که فشار کمتری دارد اتصال پیدا می‌کنند.
  • تابلوهای برق‌ نیمه اصلی: از زیر مجموعه‌های تابلوهای برق‌ اصلی هستند و برق یک ساختمان را تامین می کنند.
  • تابلو برق فرعی: زیر مجموعه تابلو برق نیمه اصلی شناخته می‌شود. برق محیط‌های کوچک‌تر همچون موتور‌خانه‌ها را تامین کند.
  • تابلو برق اصلاح ضریب قدرت: از این تابلوهای برق‌، برای اصلاح ضریب توان شبکه استفاده می‌شود.
  • تابلو‌برق‌های کنترل: این تابلوهای برق‌، وضعیت سیستم را با استفاده از تجهیزات مختلفی می‌سنجند و نشان می‌دهند. در صورت لزوم، تنظیمات اعمال شده توسط بهره‌بردار را به سیستم منتقل می‌کنند.
  • تابلو برق صنعتی:با در نظر گرفتن جریان ورودی، جریان خروجی را تحت کنترل داشته باشد.
  • تابلو برق توزیع: برای جمع‌آوری و توزیع برق از تابلوهای برق‌، توزیع استفاده می‌شود. این تابلوهای برق‌، در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند.

لوازم به ذکر است که در صورت بروز هرگونه اختلال و ایراد در عملکرد تابلو برق، باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

برای خرید تابلو برق پلی کربنات به سایت کنترل ۲۴ مراجعه کنید یا از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *