مقالات

ویژگی های فلوتر یا کنترل سطح + انواع و کاربرد

خرید انواع کنترل سطح

فلوتر یک رله الکترونیکی است که برای کنترل سطح مایعات رسانا مانند: مبدل های آب، فاضلاب، قلیایی یا اسیدی یا هر مایعی که مخلوطی از آب در آن وجود دارد، استفاده می شود.

کاربرد و خرید انواع کنترل سطح :

کنترل سطح آب در مخازن:

برای این کار، حداقل دو الکترود مورد نیاز است، یکی برای اندازه گیری سطح حداقل (الکترود متصل به ترمینال L) و دیگری برای اندازه گیری حداکثر سطح مورد نظر (الکترود متصل به ترمینال H) استفاده می شود. اگر بدنه مخزن رسانا باشد کافی است C معمولی را به بدنه مخزن وصل کنید، در غیر این صورت (در مخازن پلاستیکی و نارسانا) الکترود سومی که در پایین قرار داده شده است لازم است.

کانتینر (این الکترود به ترمینال C متصل می شود). بنابراین در صورت خالی بودن مخزن دستگاه دستور روشن شدن پمپ را می دهد تا آب برای ورود به مخزن روشن شود. هنگامی که سطح آب به الکترود H می رسد، محرک شکسته می شود و پمپ خاموش می شود. پس از استفاده از آب، هنگامی که سطح آب به زیر الکترود L رسید، پمپ دوباره روشن می شود. در این حالت، ترمینال های ۱۵ و ۱۸ کنتاکت رله به صورت سری با سیم پیچ کنتاکتور متصل می شوند، شبیه به پایه شست.

حفاظت پمپ در برابر کارکردن بدون آب:

بدین منظور اغلب نیاز به دو الکترود می‌باشد. مشابه حالت قبل، الکترود متصل به ترمینال H. در بالاترین سطح آب موردقبول و الکترود متصل ترمینال L.در پایین‌ترین سطح آب مجاز قرار می‌گیرند و ترمینال C. نیز به لوله آب چاه و یا توسط الکترود سوم به پایین‌تر از سطح L. قرار می‌گیرد. در این حالت ترمینال‌های ۱۵ و ۱۶ کنتاکت رله، مشابه شستی استوپ با بوبین کنتاکتور قدرت سری می‌شوند.

به‌این‌ترتیب وقتی آب به الکترود H. رسیده باشد ترمینال‌های A۱ و A۲ به فاز و نول وصل می‌شوند که با وصل شدن تغذیه دستگاه، کار سنجش و کنترل آغاز می‌شود. وقتی دستگاه خاموش باشد یا رله قطع باشد، ترمینال‌های ۱۵ به  ۱۶ متصل می‌باشد و به هنگام روشن بودن دستگاه و وصل کردن رله، ترمینال ۱۵ به ۱۸ متصل و سیگنال OUT و روشن می‌شود.

بهتر است طول سیم متصل به الکترودها، به اندازه‌ای باشد که در مخازن، الکترود L در حدود ۴۰ سانتیمتر کف و الکترود H در حدود ۴۰ سانتیمتری زیر سقف مخزن واقع شوند و در چاه آب الکترود  L در حدود یک متری بالای پمپ و الکترود H در حدود ۴ متر بالای پمپ واقع شوند.

  منبع تغذیه چیست؟

تنظیم حساسیت فلوتر الکترونیکی

با استفاده از پیچ ولوم SENSITIVITY می توان حساسیت دستگاه را تنظیم کرد. برای آب معمولی و محلول ها بهتر است حساسیت حداقل باشد اما برای مایعات با رسانایی الکتریکی پایین مانند آب مقطر می توان حساسیت را افزایش داد. در مواردی که فاصله چاه یا مخزن تا محل نصب دستگاه زیاد بوده و طول سیم های اتصال الکترودها به دستگاه بیشتر از حد معمول باشد باید حساسیت را افزایش داد.

به عبارت دیگر برای تنظیم حساسیت، هر سه الکترود H, C, L را در مایع مورد نظر قرار می دهند و سپس دستگیره تنظیم حساسیت را در جهت عقربه های ساعت می چرخانند تا رله وصل شود و سیگنال خروجی روشن شود.

اساس کار فلوتر الکترونیکی

اساس کار این دستگاه بر اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی می‌باشد که در صورت وجود یا عدم وجود مایع هادی بین الکترود‌های متصل به دستگاه، مقاومت مسیر تغییر کرده و دستگاه عمل می‌کند.

فلوتر الکترونیکی

ویژگی های فلوتر الکترونیکی:

  • کنترل سطح مایعات بامقاومت متغیر
  • قابلیت نصب ساده وآسان روی ریل و سطوح دیگر
  • تنظیم دستگاه براساس مقاومت مایع به وسیله پیچ قابل تنظیم
  • تنظیم زمان قطع ووصل رله به وسیله پیچ قابل تنظیم بین ۱تا۱۰ثانیه
  • استفاده ازپیچ گوشتی مخصوص برای تنظیم به منظور جلوگیری از دخالت افراد متفرقه
  • دارای ۴ عدد LED ( چراغ ) برای نمایش وجود برق شبکه ، وصل رله ونمایش حدبالا و پائین

دارای ۴ عدد نشانگر برای اعلام:

AC: برق شبکه

REL: وصل رله

H: سطح بالا

L: سطح پایینفلوتر مکانیکی

ویژگی ها:

  • دارای پوشش عایق مناسب
  • ظاهری زیبا و عملکرد مطمئن
  • اتصال محکم سیم نگهدارنده به سنسور
  • قابل استفاده برای تمام فلوترهای موجود در بازار
  • دارای وزن مناسب برای استفاده در انواع مایعات رسانا
  • مقاوم در برابر خوردگی در انواع محلول های قلیایی و اسیدی

کاربرد فلوتر مکانیکی

ساده ترین نحوه کنترل سطح مایعات با فلوتر، از طریق فلوتر مکانیکی صورت می گیرد. فلوتر مکانیکی قطعه ای است که درون خودش یک گوی دارد که به هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن فلوتر، گوی حرکت کرده و کنتاکتی که درون فلوتر هست قطع و وصل می شود. در انتهای فلوتر سه سیم وجود دارد که یکی سیم مشترک (com) هست و دو تای آن کنتاکت بسته (nc) و دیگری کنتاکت باز (no) هست.

  خط‌کش اهمی: ابزار بنیادی در دنیای طراحی و مهندسی

فلوتر مکانیکی را می توان به دو روش استفاده کرد یک اینکه فلوتر را بالای مخزن قرار دهیم تا وقتی مخزن پر شد فلوتر بالا آمده و پمپ را خاموش کند و روش دیگر این است که فلوتر را در ته چاه یا مخزن بگذاریم تا زمانی که مخزن خالی شد پمپ قطع شود و از سوختن آن جلوگیری شود.

 

 

نحوه عملکرد کار فلوتر

فلوتر الکترونیکی دارای سه حسگر است که در سه موقعیت مختلف در مخزن قرار می گیرند، یک سنسور در بالاترین سطح مایع، یک سنسور در پایین ترین سطح مایع و سنسور سوم در پایین مخزن یا چاه قرار می گیرد. در واقع، فلوتر الکترونیکی بر اساس اندازه گیری مقادیر مختلف مقاومت الکتریکی بین سنسورها است. این مقاومت بین سنسورها با یا بدون سیال رسانا تغییر می کند و دستگاه بر این اساس سیستم پمپاژ را کنترل می کند.

 

فلوتر در حالت قطع و وصل-min

موارد مصرف سنسور فلوتر الکترونیکی

  1. بالا بردن راندمان مخازن
  2. کنترل اتوماتیک پمپ ها
  3. حفاظت از پمپ ها در برابر خشک کارکردن

فلوتر شیوا امواج

شما می توانید فلوتر الکترونیکی را با توجه به حساسیت دستگاه بر اساس مقاومت مایع تنظیم کنید و در قطع و وصل رله تاخیر زمانی ایجاد کنید. نصب این محصول روی ریل تابلو برق یا روی سطوح دیگر می باشد. فلوتر مکانیکی شیوا امواج نیز محصولی برای اتوماتیک کردن سیستم پمپاز برای جلوگیری ار خشک کار کردن و کنترل سطح مایعات می باشد.

سخن آخر

شما می توانید برای خرید فلوتر برقی یا فلوتر مکانیکی و همچنین اطلاع از قیمت فلوتر مکانیکی و قیمت فلوتر برقی به سایت کنترل۲۴ مراجعه نمایید و انواع مدل های فلوتر شیوا امواج را مشاهده و خریداری کنید. همچنین می توانید برای اطلاع از قبمت و سایر اطلاعات از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *