مقالات

معرفی انواع انکودر

معرفی انواع انکودر

انکودر چیست و نحوه ی عملکرد آن 

شما نیز به دنبال راهنمای استفاده از ایده آل ترین انواع انکودر هستید؟ می دانید که باکیفیت ترین مدل انکودر را از کجا می توان به قیمت مناسب و ارزان تهیه کرد؟ انکودرها، یکی از پرکاربردترین و بهترین انواع سیستم های رمزگذاری در جهان هستند که در سال های اخیر نیز شاهد افزایش میزان فروش تجهیزات یاد شده هستیم. جالب است بدانید که سنسورها در انواع مختلفی مانند خطی، چرخ دار، شفت دار و غیره  وبرندهایی مانند آتونیکس مورد استفاده در سیستم های کنترلی، می توانند داده ها و اطلاعات مناسبی را در اختیار پردازشگرها قرار دهند، بنابراین اگر سنسورهای مورد استفاده در سیستم های یاد شده، نتوانند به درستی عملکرد خود را انجام دهند، بدون شک پردازشگرها نیز نمی توانند کارایی بالا و مطلوبی را داشته باشند.

معرفی

انکودرها دارای شفت هستند که در حین کار کردن شفت، پالسی را با میزان و متناسب چرخش تحویل می دهد. پالس وظیفه ی مهمی را بر عهده دارد و این امکان را به شما می دهد تا به راحتی میزان سرعت، زاویه چرخشی و شتاب سنسور را، تغییر و تعیین کنید. همچنین انکودرها می توانند از حرکات دستگاه ها بازخورد تهیه کرده و آن را به حالت داده در بیاورند تا سیستم های کنترلی بتوانند از داده ها بهره مند شوند.

اگر شما نیز می خواهید با کارایی و عملکرد دستگاه یاد شده از نزدیک آشنا شوید، بایستی دفترچه راهنمای انکودر مورد نیاز خود را با دقت مطالعه نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که انکودرها می توانند حرکات مکانیکی را به امواج الکتریکی تبدیل کنند. در سایر قسمت های مقاله می خواهیم مطالب بیشتری را در خصوص انواع انکودر و راهنمای خرید آنها، به حضور گرامیتان ارائه دهیم. با ما همراه شوید.

انکودر ( ENOCDER )ها از لحاظ ساختمانی

همانطور که در قسمت قبلی مقاله نیز به این موضوع اشاره شد، امروزه بسیاری از صنعتگران، به دنبال خرید باکیفیت ترین مدل و انواع انکودرها هستند تا بتوانند تجهیزات الکترونیکی مدنظرشان را، طراحی کنند. تولیدکنندگان انکودرها در تقسیم بندی دستگاه های یاد شده، آیتم ها و مولفه های بسیار متعددی را در نظر گرفته اند.

برخی از انکودرها براساس نوع ساختمانی که دارند، دسته بندی می شوند. مهمترین مدل انکودرها براساس ساختمان، عبارتند از:

  •  انکودر خطی: جالب است بدانید که انکودر خطی جهت سنجش موقعیت مورد استفاده قرار می گیرد و این انکودرها حرکات خطی را به خوبی حس می کند. از مهمترین کاربردهای مربوط به انکودر خطی می توان به استفاده در طراحی دستگاه های سی ان سی و کولیس ها اشاره نمود.
  • انکودر چرخشی: انکودرهای یاد شده می توانند زاویه و موقعیت یک شفت را، به پالس انتقال دهند. دستگاه های یاد شده جزو پرفروش ترین انواع انکودرهای موجود در بازار هستند.

انکودر (ENOCDER)ها از لحاظ شفت

انکودرها بر اساس شفتی که دارند، به دو دسته تقسیم بندی می شوند و شما می توانید با توجه به کارایی هر یک از انکودرها، بهترین مدل این تجهیزات را سفارش دهید. انواع انکودر بر اساس شفت عبارتند از:

  • انکودرهای بدون شفت: برخی از تولیدکنندگان انکودرهای بدون شفت را طراحی می کنند که به تجهیزات یاد شده، هالو شفت نیز گفته می شود. این مدل از دستگاه ها، سازگاری بسیار بالایی را با محیط دارند و از حجم کمتری نیز برخوردار هستند. شما می توانید انکودرهای یاد شده را به راحتی بر روی سفت موتورهای مختلف، سوار کنید. از مهمترین مزایای مربوط به انکودرهای بدون شفت، می توان به نصب آسان، مقاومت بیشتر، اندازه گیری سرعت به آسانی و غیره اشاره کرد.
  • انکودرهای شفت دار: بسیاری از افراد انکودرهای یاد شده را با اسم کوپلینگ می شناسند. لازم است بدانید که موتور انکودرهای یاد شده، به راحتی مورد تعویض قرار نمی گیرند و در بسیاری از مواقع سیستم خطاهای مربوط به جا به جایی شفت را، خواهد داشت. شما می توانید قبل از خرید بهترین و مناسب ترین انکودر مورد نیاز خود، سنسورهای مذکور را از لحاظ داشتن شفت مورد بررسی قرار دهید و سپس ایده آل ترین انکودر را خریداری نمایید.
انکودر (ENOCDER)ها از لحاظ شفت

معرفی انواع انکودرها

انواع ENOCDER از لحاظ تکنولوژی

افرادی که به دنبال کنکاش و تحلیل انواع انکودر هستند، می توانند انکودرهای موجود در بازار را، بر اساس تکنولوژی مورد استفاده در آنها مورد بررسی قرار دهند. مهمترین مدل انکودرها بر اساس تکنولوژی به کار رفته در آنها، عبارتند از:

  • انکودرهای نوری: تجهیزات یاد شده به کمک دو یا یک جفت ال ای دی کار می کنند که انکودرهای نوری جزو رایج ترین و دقیق ترین سنسورهای مورد استفاده در پردازشگرها هستند. پیشنهاد می کنیم که قبل از خرید انکودرهای نوری، حتما به عوامل محیطی توجه داشته باشید چرا که سیستم های یاد شده را بایستی به دور از گرد و غبار نصب کرد. هر گونه لرزش یا گرد و غبار، می تواند عملکرد دستگاه یاد شده را با مشکل رو به رو سازد.
  • انکودرهای مغناطیسی: ساختار مربوط به انکودرهای یاد شده کمی پیچیده می باشد چرا که این تجهیزات مجهز به آهنربا هستند که آهنربای تعبیه شده در انکودرها، شار مغناطیسی ایجاد می کند و سنسور می تواند به کمک شار ایجاد شده، تعیین موقعیت نماید. انکودرهای مغناطیسی معمولا دارای شفت هستند. از مهمترین مزیت های مربوط به انکودرهای یاد شده، می توان به استحکام بالا، نداشتن هزینه های نگهداری، دوام بالا، سرعت بالا و مقاوم در برابر دما و غیره اشاره نمود.
  • انکودرهای خازنی: یکی از بهترین مدل انکودرها را، انکودرهای خازنی شکل داده اند که تجهیزات یاد شده به گونه ای تنظیم و طراحی می شوند که می توانند سرعت حرکت یک عنصر را نسبت به صفحه ثابت خازن، اندازه گیری کنند. جهت بررسی انکودرهای خازنی می توانید از همین وب سایت فروشگاه اینترنتی کنترل ۲۴ اقدام نمایید.
  انواع تایمر + کاربرد و ویژگی ها

انواع انکودر

انواع انکودر از لحاظ سیگنال خروجی

در مبحث مربوط به بررسی مهمترین و پرکاربردترین انواع انکودرها، می توان دستگاه های یاد شده را بر اساس سیگنال خروجی مورد بررسی قرار داد. اصلی ترین مدل های انکودر از لحاظ سیگنال یا امواج خروجی، عبارتند از:

  • انکودرهای افزایشی:

تجهیزات مذکور می توانند هر لحظه، تغییرات زاویه ای را نسبت به مبدا، مورد نمایش قرار دهند. همچنین به یاد داشته باشید که انکودرهای افزایشی، موقعیت مطلق را نشان نخواهد داد. تجهیزات نامبرده دارای یک الی شش سیگنال هستند که معمولا با حروف انگلیسی  A، B و Z  نشان داده می شوند. همچنین انکودرهای مذکور دارای چندین خروجی هستند که مهمترین خروجی مربوط به انکودرهای افزایشی، عبارتند از: لاین درایور – NPN open collector – Totem pole

  • انکودرهای مطلق:

یکی از بهترین مدل های ENOCDER را، مدل های مطلق آن شکل داده است که علاوه بر تغییر دادن موقعیت، می تواند موقعیت خود را نیز شناسایی کنند. تجهیزات یاد شده از صفحه ی دایره ای برخوردارند و دارای چندین شبکه هستند. هر یک از شبکه های مربوط به انکودرهای مطلق، الگوهای رنگی مختص خود را دارند که به کمک همین الگوهای یاد شده نیز، می توانند موقعیت خود را شناسایی نمایند.

  • انکودرهای چرخ دار:

انکودرهای چرخدار، یکی از جدیدترین و پرفروش ترین انواع انکودرها می باشند که برخی از افراد تجهیزات نامبرده را با اسم انکودر کالسکه ای می شناسند. شما می توانید با توجه به محلی که می خواهید از تجهیزات یاد شده استفاده کنید، یکی از بهترین مدل انکودرهای چرخدار را، خریداری کنید. از ENOCDER های یاد شده در اندازه گیری پلاستیک، کاغذ و پارچه استفاده می کنند. توصیه می کنیم که در حین خرید اینترنتی تجهیزات نامبرده، حتما مولفه های ذیل را مورد توجه قرار دهید:

  • ابعاد انکودر
  • قابلیت برنامه ریزی
  • شکل چرخ ها
  • جنس چرخ ها
  • دقت اندازه گیری
  • وزن انکودر
  •  ولتاژ تغذیه
  • ضد لرزش بودن

معایب و مزایای استفاده از انکودر ( ENOCDER )

 

حال که راجع به انواع انکودرها از نزدیک آشنا شدید، می توانید در خصوص مزایای و معایب استفاده از تجهیزات یاد شده، اطلاعاتی را اخذ نموده و سپس با خیال آسوده بهترین مدل تجهیزات یاد شده را، تهیه کنید.

مزایا:

همچنین شما می توانید برای انتخاب بهترین انواع انکودر، با متخصصان ما از وب سایت پیش روی خود در ارتباط باشید. همچنین مهمترین مزایای استفاده از تجهیزات یاد شده، عبارتند از:

  • بسیار قابل اعتماد و دقیق
  • وضوح بالای انکودر
  • الکترونیک یکپارچه
  • فناوری نوری
  • دارای دیجیتال فیوزها
  • قابل استفاده در برنامه های مختلف
  • اندازه جمع و جور

معایب:

توجه داشته باشید که ENCODER در کنار مزایای خود، یکسری از مهمترین معایب را نیز به خود اختصاص داده اند به طوری که شما می توانید با توجه به معایب هر یک از انکودرهای موجود در بازار، بهترین و مناسب ترین مدل آن را سفارش دهید. معایب مربوط به انکودرها، عبارتند از:

  • تداخل مغناطیسی یا رادیویی در انکودرهای مغناطیسی مشاهده می شود
  • تداخل منبع نور مستقیم در انکودرهای نوری مشاهده می شود
  • حساسیت در معرض آلودگی های مختلف از جمله آلودگی شدن به خاک ، روغن و گرد و غبار

 

  سنسورهای مجاورتی و انواع آن

بررسی مهمترین کاربرد اینکودر یا ENOCDER

از مهمترین موضوعاتی که در خصوص انواع انکودر، کاربرد و موارد استفاده آن است. شما می توانید قبل از خرید سنسور رمزگذاری، اطلاعات کاملی را در خصوص موارد استفاده آن به دست آورید. همچنین مهمترین کاربرد انکودرها، عبارتند از: 

  1. استفاده در صنعت خودرو: جهت کنترل سرعت، از انکودرها به عنوان حسگرهای حرکت مکانیکی استفاده می کنند.
  2. کاربرد در صنعت: در صنعت طراحی دستگاه های اداری، چاپگرها، اسکنرها و دستگاه های پی سی است.
  3. استفاده در صنعت پزشکی: کنترل حرکت اسکنرهای پزشکی، دستگاه های نانوسکوپی، پمپ های توزیع و دستگاه های میکروسکوپی 
  4. کاربرد در حوزه ی نظامی: امروزه برای طراحی آنتن های موقعیت یاب ارتش، از انکودرها استفاده می کنند

ویژگی های مهم اینکودر:

  1. دقت بالا: انکودرها از دقت بالایی برخوردارند که به طور دقیق حرکت و موقعیت را اندازه‌گیری می‌کنند.

  2. رزولوشن: این ابزارها میزان تقسیم بندی بسیار بالایی دارند که امکان اندازه‌گیری حرکت به صورت دقیق را فراهم می‌کند.

  3. سرعت بالا: انکودرها قادر به اندازه‌گیری سرعت حرکت با سرعت بالا و دقت بالا هستند.

  4. پایداری و قابلیت اعتماد: انکودرها با ساختار مقاوم و پایدار خود، از قابلیت اعتماد بالا و عملکرد پایدار برخوردارند.

  5. مقاومت در برابر شرایط محیطی: برخی انکودرها مقاوم در برابر شرایط محیطی نظیر گرد و غبار، رطوبت و دمای بالا یا پایین هستند.

  6. اتصالات متنوع: انکودرها از اتصالات متنوعی برخوردارند که امکان اتصال به انواع مختلفی از سیستم‌ها و تجهیزات را فراهم می‌کنند.

  7. قابلیت اندازه‌گیری جهت: برخی انکودرها قابلیت اندازه‌گیری جهت حرکت را نیز دارند که برای کاربردهای مختلفی نظیر رباتیک و CNC بسیار مفید است.

 

 

برخی از پرفروش ترین و محبوب ترین انواع انکودر (برند آتونیکس) :

انکودر مدل آتونیکس E50S8-100-3-T-24: از مهمترین مشخصات مربوط به انکودر یاد شده می توان به قطر بدنه ۵۰ میلیمتر- قطر شفت ۸ میلیمتر – پالس خروج در حدود ۱۰۰ پالس – مناسب برای استفاده در صنعت آسانسور سازی، اندازه گیری میزان سرعت و شتاب- ولتاژ تغذیه ۲۴ ولت دی سی

انکودر های مدل E50S8-100-6-L-5 آتونیکس: یکی از بهترین انواع انکودر را، انکودرهای مدل یاد شده شکل داده است.

مهمترین و بارزترین مشخصات این سنسور :

  • قطر بدنه ۵۰ میلیمتر
  • دارای فازهای خروجی Aُ ، Bُ ، Zُ،  A ، B ، Z 
  • ولتاژ تغذیه: ۵ ولت دی سی
  • پالس خروجی: ۱۰۰ پالس
  • قطر شفت 
  • ۸ میلیمتر

انکودرهای مدل E50S8- 2000-3-T-24 آتونیکس: اگر شما نیز به دنبال راهنمای استفاده از مقاوم ترین مدل انکودرها هستید، می توانید خرید انکودر یاد شده را در اولویت های خود قرار دهید. انکودر مذکور A ، B ، Z می باشد. همچنین رزولوشن سنسور مذکور در حدود ۲۰۰۰ پالس بوده و ولتاژ تغذیه آن نیز در حدود ۸ میلیمتر است. 

انکودر های مدل E50S8- 360-3-T-24 آتونیکس: یکی از پرفروش ترین مدل های سنسورهای رمزگذاری را، انکودر یاد شده شکل داده که دارای رزولوشن ۳۶۰ پالس می باشد. همچنین فازهای خروجی مربوط به انکودر مذکور A ، B ، Z خواهد بود.

برخی از پرفروش ترین و محبوب ترین انواع انکودر (برند آتونیکس) :

راهنمای خرید باکیفیت ترین انواع انکودرها از فروشگاه اینترنتی کنترل ۲۴

در این مقاله سعی داشتیم تا از پرکاربردترین و بهترین انواع انکودر یا ENOCDER، توضیحاتی ارائه دهیم. و شما را در خرید باکیفیت ترین مدل انکودرها، راهنمایی کنیم. شما می توانید جهت خرید باکیفیت ترین و دقیق ترین انکودر، از همین وب سایت پیش روی خود اقدام نمایید. 

فروشگاه اینترنتی کنترل ۲۴ یکی از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه عرضه انواع انکودرهای برندهای معتبری مانند آتونیکس می باشد. خریداران می توانند جهت بررسی قیمت نهایی انکودر مدنظر، از فروشگاه ما اقدام نمایید. ما اطلاعات بروزی را در خصوص قیمت انواع انکودرها به شما خواهیم داد. همچنین می توانید سوالات خود راجع به انکودرها را، با همکاران ما از طریق واتساپ مطرح کنید. 

شما می توانید انکودرهای برندها و کمپانی های مختلف را، از همین وب سایت با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهید. همچنین جهت دریافت هرگونه خدمات فنی در خصوص تجهیزات یاد شده، می توانید یا مسئولان فنی ما در تماس باشید. فروشگاه ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی بوده و کاربران می توانند با خیال آسوده، انکودر مدنظرشان را، خریداری نمایند. 

 

اینکودر ها در برند ها و قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از این برند ها آتونیکس ، کاکن ، فناک ، اپکن ، واخندورف و… است.

برای خرید اینکودر به سایت کنترل۲۴ مراجعه کنید و یا از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با کارشناسان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *