مقالات

چه صنایعی به خط کش های اهمی نیاز دارند؟

خط کش اهمی کاربدر و انواع آن-min

خطکش اهمی چیست؟

کاربرد خطکش اهمی چیست؟ بدون شک کاربرانی که در صنعت پلاستیک یا خودروسازی مشغول هستند نام خط کش اهمی را شنیده اند. اما کاربران مبتدی به محض شنیدن این اسم با این سوال مواجه می شوند که خطکش اهمی چیست و چه تفاوتی با خطکش های رایج دارد؟

خطکش اهمی به مانند سایر خطکش های رایج وظیفه اندازه گیری را دارد. اما با این تفاوت که از این ابزار برای اندازه گیری دستگاه هایی به کار می رود که خروجی اهمی دارند. به عبارت دیگر این سنسور اندازه گیری می تواند تغییرات اهم این دستگاه ها را نشان دهد. مهمترین قابلیت این ابزار تبدیل کردن تغییرات طول به تغییرات اهمی می باشد.

از آنجایی که دقت و دوام بالا از مهمترین ویژگی های این پتانسیومتر یا ولوم خطی است از آن در صنایع مختلفی استفاده می گردد. یکی از مهمترین کاربردهای خط کش اهمی در صنعت خودروسازی، الکترونیک و تزریق پلاستیک است. در حال حاضر خط کش اهمی را به نام های مختلفی می شناسند که از جمله آن می توان به خط کش پتانسیومتری، ولوم خطی یا سنسور اندازه گیری طول اشاره کرد.

نکته جالب توجه در مورد این خط کش این است که در طرح و مدل های متنوعی تولید می گردد. به همین دلیل کاربران در زمان خرید باید با انواع خطکش اهمی آشنا باشند تا متناسب با نیاز خود این ابزار را خریداری کنند. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به قیمت مناسب و قابلیت نصب آسان اشاره کرد. این مزایا سبب شدند خط کش اهمی به یکی از پرکاربردترین ابزارآلات در صنایع مختلف خصوصا صنایع پلاستیک تبدیل شود.

حال اگر شما هم قصد خرید این محصول را دارید و می خواهید بدانید کاربرد خطکش اهمی چیست و چه قابلیت هایی دارد ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

 

ویژگی ها و کاربرد خطکش اهمی

 

خطکش اهمی یا دیجیتال چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

خطکش اهمی یا پتانسیومتر یک نوع خطکش دیجیتال است که می تواند جابجایی ماشین آلات تا حد میکرون را با دقت بسیار بالا اندازه گیری کند. به همین دلیل در صنعت از این محصول استفاده می گردد و از این رو یک خط کش صنعتی شناخته می شود. این خطکش پس از اینکه توانست جابجایی ماشین آلات را اندازه گیری کند آن را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند. سپس این سیگنال ها را به کنترلر دستگاه یا همان نمایشگر منتقل می نماید.

این کنترل کننده ها پس از اینکه سیگنال ها را دریافت کردند می توانند ماشین آلات را کنترل کنند.

کاربرد خطکش اهمی:

دقت و دوام بالا، قیمت مناسب، قابلیت نصب آسان و تنوع زیاد سبب شد از این محصول در صنایع مختلفی استفاده شود. از جمله کاربرد خطکش  اهمی عبارتند از:

  • صنایع تزریق پلاستیک
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع هوا و فضا
  • صنایع پلیمر
  • صنایع الکترونیک
  • صنایع معدن و متالورژی

کاربردهای متنوع خط کش پتانسیومتری نشان می دهد قبل از خرید باید با کاربردهای این محصول آشنا بود چرا که این خط کش در هر صنعت کاربرد خاص خود را دارد.

اکنون با کاربرد خطکش اهمی بیشتر آشنا شوید.

کاربرد خطکش اهمی در صنایع تزریق پلاستیک

در صورتی که برای صنعت تزریق پلاستیک نیازمند این خط کش هستید باید بدانید خط کش پتانسیومتری کاربردهای زیر را به شما ارائه می دهد:

  • کنترل کردن ضخامت پوسته محصولات پلاستیکی: یکی از مهمترین کاربردهای این خط کش در صنعت، اندازه گیری ضخامت پوسته قطعات تزریق پلاستیک است. در واقع این ابزار می تواند در حین تزریق پلاستیک تغییرات طول و ضخامت را تشخیص و اندازه گیری کند. به همین دلیل از این محصول به عنوان یک کنترل کننده در این صنعت استفاده می شود.
  • کنترل کردن ابعاد قطعات تزریق: یکی دیگر از کاربردهای این خط کش اندازه گیری دقیق ابعاد قطعات تزریق می باشد. در واقع کاربران با این دستگاه ابعاد مد نظر را اندازه گیری و با ابعاد تعیین شده مقایسه می کنند. از این رو با استفاده از این دستگاه تضمین می گردد قطعات پلاستیکی در ابعاد صحیح تزریق می شوند.
  • کنترل کردن خط تزریق قطعات پلاستیکی: به این صورت که این خط کش را در مسیر تزریق مواد قرار می دهند. سپس این سنسور تغییرات و شکل مواد پلاستیکی را در این مسیر اندازه گیری می کند. بنابراین اگر تغییر شکل به صورت عادی نبود و یا خمشی در این تزریق وجود داشت این خط کش می تواند این نواقص را تشخیص و سپس برطرف کند.
  • کنترل دما: این خط کش علاوه بر اندازه گیری می تواند دمای مناسب برای مواد پلاستیکی را هم تشخیص دهد.
  • کنترل سرعت و فشار: از دیگر کاربردهای خط کش پتانسیومتری در این صنعت تنظیم و کنترل کردن سرعت و فشار مواد پلاستیکی تزریقی است. در واقع این ابزار کمک می کند بهترین سرعت و فشار برای مواد تزریقی تعیین شود. این قابلیت مانع از خشک شدن سریع یا خشک شدن نامتوازن مواد پلاستیکی می شود.
  فلوتر یا کنترل سطح چیست؟

کاربرد خطکش اهمی در صنایع خودروسازی

یکی دیگر از کاربردهای مهم این خطکش در صنعت خودروسازی است. این سنسور به بهبود کیفیت و سطح ایمنی این صنعت کمک زیادی می کند. از جمله کاربردهای این سنسور در خودروسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه گیری ضخامت رنگ: یکی از مهمترین ابزارهایی که تعیین می کند ضخامت و کیفیت رنگ روی بدنه و همچنین قطعات ماشین آلات چقدر باشد خطکش اهمی است. این خط کش می تواند ضخامت و کیفیت این رنگ را در سرتاسر بدنه و قطعات اندازه گیری کند و دقیق ترین ضخامت را انتخاب کند. از این رو از ناهمواری یا کم بودن مقدار رنگ و ضخامت جلوگیری می کند.
  • اندازه گیری ضخامت پوشش های محافظتی: طبیعتا تمام بدنه و قطعات ماشین آلات از پوشش های محافظتی نظیر پوشش ‌های ضد خوردگی یا ضد زنگ ها پوشیده شده است. یکی از کاربردهای خط کش پتانسیومتری این است که ضخامت این لایه ها را اندازه گیری و کنترل کند. این ابزار تشخیص می دهد ضخامت کدام قسمت نامناسب است یا خالی بودن برخی نقاط را تشخیص می دهد.
  • ارزیابی شکل دهی قطعات: یکی دیگر از کاربردهای این سنسور در صنعت خودروسازی در زمان شکل دهی قطعات است. چرا که می تواند تغییرات طول و شکل قطعات را تشخیص دهد. از این رو از بروز مشکلاتی نظیر انحرافات شکلی قطعات یا تغییر شکل آن ها جلوگیری می کند.
  • بررسی و اندازه گیری لرزش های دینامیکی: به این صورت که این خطکش را بر روی نقاط حساس قطعات و سیستم های مورد نظر قرار می دهند. سپس این سنسور تغییرات شکل قطعه مورد نظر در زمان لرزش را اندازه گیری می کند.

از دیگر کاربردهای این خط کش در صنعت خودروسازی می توان به کنترل و اندازه گیری کیفیت رنگ و پوشش قطعات و خودرو، اندازه گیری ابعاد و کنترل شکل قطعات خودرو اشاره کرد.

کاربرد خطکش اهمی:

انواع خطکش اهمی:

همانطور که اشاره نمودیم یکی از مهمترین مزایای این خط کش تنوع بسیار بالای آن است. بنابراین هر کاربری با توجه به نیاز خود می تواند مناسب ترین خط کش پتانسیومتری را خریداری کند. این خطکش یک ترانسدیوسر خطی است. چرا که می تواند یک کمیتی فیزیکی را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند. تمام سنسورهایی که چنین قابلیتی دارند یک transducer  هستند.

خطکش پتانسیومتری نیز یک ترانسدیوسر طولی است. چرا که می تواند تغییرات طول را به یک سیگنال استاندارد تبدیل کند. این محصول انواع مختلفی دارد. از جمله مهمترین انواع خطکش اهمی عبارتند از:

  • خطکش اهمی LTM
  • LTP
  • LTC
  • LTK
  • LT
  • LTR
  • LF
  • LFR
  • LFM

خط کش اهمی LTM چیست؟

اگر می خواهید به طور کامل و صریح بدانید خطکش اهمی چیست باید انواع این سنسور را بشناسید. LTM یکی از رایج ترین سنسورهای اهمی است. چرا که برای کارهای عمومی مناسب می باشد. این سنسور علاوه بر مدل اهمی در مدل های جریانی و ولتاژی نیز طراحی و تولید می گردد. از ویژگی های این محصول می توان به قابلیت اندازه گیری تا طول ۱۰۰۰ میلیمتر اشاره کرد.

سنسور اهمی LTP

اگر می خواهید بدانید این مدل خطکش اهمی چیست باید بگوییم این سنسور را می توانید از روی ظاهر هم شناسایی کنید. چرا که سطح مقطع این سری سنسورهای اهمی گرد می باشد. از دیگر ویژگی های ظاهری این محصول می توان به دو قرقری ball joint آن اشاره کرد که در دو سر سنسور قرار دارد. کاربرد این خطکش این است که سنسور در زمان انحراف مقاومت خوبی از خود نشان دهد. به همین دلیل این امکان را برای سنسور اهمی فراهم می کند تا انحراف ۶۰ درجه را تحمل کند. 

این مدل سنسور اهمی نیز به مانند مدل LTM می تواند تا طول ۱۰۰۰ میلیمتر را اندازه گیری کند.

  تفاوت های اصلی کنتاکتور و رله

سنسور اهمی سری  LTC

سطح مقطع این سنسورها برعکس مدل قبلی به صورت چهارگوش می باشد. این محصول نیز از دو قرقری در دو سر خود برخوردار است و می تواند تا طول ۱۰۰۰ میلیمتر را اندازه گیری کند.

ویژگی های خطکش اهمی

سنسور اهمی LTK

یکی از مهمترین شاخصه های سنسورهای اهمی مدل های LTC، LTM  و LTP این است که دو برابر کورس خود طول دارند. بنابراین استفاده از این مدل سنسورها در فضاهای کوچک دشوار است. از این رو مدل جدیدی از سنسورهای اهمی طراحی و تولید شد به نام سنسور اهمی LTK. این سنسور به نام سنسورهای کالسکه ای یا کشویی نیز شناخته می شوند.

سنسور اهمی LT

این سری از سنسورهای اهمی نیز مناسب فضاهای محدود می باشد. LT به خط کش مینیاتوری نیز معروف است. تولیدکنندگان این محصول را از طول ۱ تا ۳۰ سانتی متر تولید می کنند.

سنسور اهمی LTR

سنسورهای LTR و LT از نظر ابعاد شبیه به هم هستند. تنها تفاوت این دو مدل سنسور اهمی در یک فنر است. به این صورت که سنسور LTR از یک فنر برگشت دهنده برخوردار می باشد.

سنسور اهمی LF

این سری سنسور اهمی نیز مناسب فضاهای کوچک تولید شده است. به همین دلیل از سری خط کش های کوچک و باریک اهمی بشمار می رود. طول این سنسورها بین ۱ تا ۳۰ سانتیمتر است. از نظر کارایی این سنسور شبیه به سنسور اهمی LT می باشد. با این تفاوت که سنسور LT در دو طرف و سنسور LF فقط در یک طرف دارای شافت است.

سنسور اهمی LFR

این مدل خط کش اهمی نیز شبیه به سری LT است. با این تفاوت که مدل LFR از نوع فنردار می باشد. فنردار بودن این سنسور قابلیت خاص خود را دارد. به این صورت که قابلیت کشیدن شفت سنسور به سمت بیرون را دارد. 

این سری از سنسورهای اهمی در طول ۱ تا ۱۵ سانتیمتر تولید می گرند.

کاربردهای خطکش اهمی چیست

سنسور اهمی LFM

یکی دیگر از انواع خطکش اهمی خط کش های سری LFM هستند. این سنسور نیز برای محیط های کوچک و جمع و جور تولید شده است. به همین دلیل باریک و کوچک می باشد. البته تولیدکنندگان این سری سنسور اهمی را در طول های مختلف تولید می کنند. طول این سنسور بین ۱ تا ۳۰ سانتیمتر است. معمولا از این سنسور در مواقعی استفاده می شود که احتمال تغییر حرکت سنسور وجود دارد. این سنسور اهمی نیز در دو سر خود از دو قرقری BALL JOINT برخوردار است. این قرقری ها سبب افزایش مقاومت سنسور در برابر انحرافات می شوند.

ویژگی های خطکش اهمی چیست؟

مهمترین قابلیت این خطکش اندازه گیری مقاومت الکتریکی است. به همین دلیل باید از برخی از ویژگی های پشتیبانی کند که عبارتند از:

  • دقت بالایی داشته باشد تا بتواند مقاومت الکتریکی را با دقت بالایی اندازه گیری کند.
  • رزولوشن خوبی داشته باشد تا بتواند کوچکترین تفاوت ها را در مقادیر مقاومت الکتریکی تشخیص دهد.
  • دامنه اندازه گیری بین چند اهم تا چند مگا اهم داشته باشد تا بتواند مقادیر مقاومت الکتریکی را اندازه گیری کند. البته این دامنه با توجه به نوع خطکش متغیر است.
  • قابلیت تنظیم مقادیر داشته باشد تا کاربر بتواند با توجه به نیاز خود این مقدار را تنظیم کند.
  • از صفحه نمایش دیجیتالی برخوردار باشد تا بتواند مقادیر مقاومت را نشان دهد.
  • از قابلیت هایی نظیر پورت USB یا رابط GPIB برخوردار باشد تا بتواند به سایر دستگاه ها الکترونیکی و کامپیوتری متصل شود.
  • پایداری بالا داشته باشد تا مقادیر مقاومت اندازه گیری شده در طول زمان تغییر نکند. یعنی عوامل خارجی بر روی این دستگاه تاثیر نگذارد.

 

نکات مهم خرید این ابزار چیست؟

  • سعی کنید خطکش اهمی با دقت بالا خریداری کنید تا در زمان اندازه گیری انحراف نداشته باشید.
  • خطکش های اهمی با طول های مختلف تولید می گردند. پس سعی کنید در زمان خرید به طول مورد نیاز خود توجه کنید.
  • خطکش های اهمی که بدنه با کیفیت و مقاوم دارند انتخاب کنید. معمولا این سنسور را با بدنه آلومینیوم تولید می کنند.

برای خرید خط کش های اهمی به سایت کنترل ۲۴ مراجعه کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات و قیمت به روز از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با کارشناسان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *