مقالات

۶ ویژگی مهم ترمینال ارت + انواع آن

ترمینال ارت و ویژگی آن

تعریف ترمینال ارت

ترمینال ارت و ارت فشاری برای ارتینگ در تابلوهای برق مورد استفاده قرار میگیرد. طبق استاندارد رنگ بندی در تجهیزات برقی، این ابزارها در رنگ های زرد، سبز، ترکیبی زرد و سبز و خاکستری تولید و عرضه می شوند. 

ترمینال یک قطعه پلاستیکی شکل است که نقطه بالایی به پایین متصل می شود. اساسا پورت نقطه اتصال بین برق ورودی سوئیچ و توان خروجی سوئیچ است

ترمینال ارت و ارت فشاری مانند سایر ترمینال ها طبقه بندی می شوند و دارای چند طیقه هستند. در واقع این ترمینال ها ابزارهایی هستند که اتصالاتی امن و مطمئن بین سیم ها برقرار می کنند.

سایر مدل های ترمینال نیز در تابلوهای برق استفاده می شوند ، مانند ترمینال های PLC

در واقع کابل هایی که وارد جعبه تابلو برق می شوند مستقیما به PLC و قطعات متصل نیستند. ابتدا وارد ترمینال می شوند، سپس ازطرف دیگر ترمینال به قطعات و PLC متصل شده و روی پنل توزیع می شوند.

ویژگی ترمینال ارت + انواع آن

 

ترمینال ارت دارای چه ویژگی هایی هستند؟

ترمینال های ارت با توجه به انواع آن، دارای ویژگی های مختلفی هستند که به اختصار به برخی موارد آن اشاره می کنیم

  1. ترمینال ارت دارای اتصالات با هدایت و مقاومت بالا هستند.
  2. این ابزارها در مقابل لرزش ها، مقاومت خوبی دارند.
  3. این ترمینال ها می توانند از سیم های افشان و سخت نگهداری کنند.
  4. یکی دیگر از ویژگی های ترمینال ارت، استفاده از مواد پلی امید برای ساخت بدنه است.
  5. برای موازی کردن ترمینال ها، از جامپرها استفاده می شود.
  6. در اکثر ترمینال ها درقسمت سطح بالای خود یک شیاری وجود دارد که می توان از آن برای قرار گیری چسب های عددی استفاده کرد. از این امکان برای تسریع در انجام کارها و شناسایی استفاده می شود. 

ارت بار چیست؟

ارت بار یا ترمینال ارت یک نوع پل ارتباطی است. پلی برای نقطه های مشترک و برای هدف های آزمایشی طراحی، تولید و عرضه می شوند. ارت بار با نام هایی مانند شمش ارت، باس بار ارت و ترمینال ارت هم شناسایی می شود. جنس این دستگاه از مس است که کار هدایت الکترون ها را بهتر انجام می دهد. پایه های این دستگاه از جنس استیل استلنس است.

ارت بار از یک خروجی و تقسیم بین چند مصرف کننده تشکیل شده است. تعداد سوراخ ها توسط مشتری قابل تغییر است. به طور یقین تعداد سوراخ ها هر چه بیشتر باشد در اندازه طول دستگاه نیز موثر است.

  HMI چیست؟

انواع ترمینال

  • ترمینال ریلی: 

این ترمینال ها با سطح ولتاژ ۸۰۰ توسط پیچ ها در ریل ها نصب می شوند و قابلیت تحمل جریان تا ۹۶ آمپر را دارا می باشد. ترمینال های ریلی بر حسب اندازه ها شماره گذاری می شوند و کارایی خود را در ۱۰ تا ۷۰ درجه به بهترین شکل ممکن انجام می دهند. 

معادل ترمینال ریلی، ترمینال ریلی جریان نیز وجود دارد که از لحاظ ولتاژ با هم متفاوت هستند.  در واقع ترمینال ریلی جریان نیز مانند ترمینال ریلی بر حسب اندازه شماره گذاری می کنند. ترمینال های ریلی جریان روش نصب پیچی دارند و قابلیت پذیرش قطر سیم با اندازه ۱۵۰ میلی متر را دارا می باشد. 

  • ترمینال شاخه ای:

ترمینال شاخه ای را بانام های ترمینال خوشه ای و ترمینال صنعتی نیز میشناسند. از این ترمینال ها برای افزایش طول سیم در صنایع برق و موارد خانگی نیز استفاده می شود. ترمینال های شاخه ای مانند سایر ترمینال ها دارای انواع مختلفی هستند که برای سیم ها با اندازه ها مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

  • ترمینال پیچی :

این ترمینال بر خلاف سایر ترمینال ها از اندازه کوچک تری برخوردار است و دارای یک بدنه پلاستیکی به شکل قیف است که در درون خود حاوی فنر برای پیچش سیم ها می باشند. این ابزارها روش ساده ای در اتصال سیم ها دارند و می توانند در رنگ و اندازه های مختلف تولید شوند.

نکات مهمی که در ترمینال های پیچی وجود دارد این است که سیم ها را به اندازه ای که طول فنر موجود در داخل آن قرار دارد، باید پوشش آنها را جدا کرد تا از بدنه بیرون زدگی نداشته باشد و این که این ابزار باید در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود چرا که فرون درون این ابزار به این شکل طراحی و تعبیه شده است.

ترمینال پیچی ارت اونکا

 

  • ترمینال ریلی دو یا چند طبقه:

نوع دیگری از ترمینال ها وجود دارند که به صورت طبقه ای هستند و می توان سیم و کابل بیشتری به آن اضافه کرد. یکی از مزیت های استفاده از این ترمینال در تابلو برق ها، ساماندهی و مدیریت بهتر آن است. این ابزارها می توانند حداقل دو یا چند طبقه باشند. برای ساخت این ترمینال ها از دو یا چند ترمینال معمولی یا فشاری استفاده می شود. برای نصب این ترمینال ها باید از ریل هایی با ضخامت بیشتر استفاده کرد چرا که وزن بیشتری متحمل می شوند.

  • ترمینال ریلی فیوزدار:

یکی دیگر از ترمینال های پرکاربرد، نوع فیوردار می باشد که دارای فیوز بوده و از جنس شیشه هستند. نحوه کار این فیوزها بدین گونه است که در صورت بالا رفتن میزان جریان برق از یک حد مشخص، قطعه ای فلزی کوچکی که در داخل این فیوز قرار دارد ذوب می شود و به این صورت جریان برق به طور کلی قطع خواهد شد.

  معرفی و مزایای ترانسمیتر Sensys

نصب سیم ها بر روی ترمینال ارت 

برای نصب سیم ، برخی از ترمینال ها ابتدا ان را با ابزاری مانند سرسوزن یا موارد مشابه وارد ترمینال می کنند. در این حالت ترمینال نصب شده به جای پیچ نصب می شوند.

اما در ترمینال ارت برای اتصال دو سیم به یکدیگر از طریق ترمینال باید سیم و کابل مورد نظر را به یک طرف ترمینال وصل کنیم و سپس شماره هر ترمینال کابل را محکم کنیم تا کابل محکم شود. برای ذخیره و جدا کردن ان باید همان نازل را باز کنیم تا کابل آزاد شود.

ترمینال های ارت تحت فشار مانند ترمنال های ارت هستند که تنها مقاومت آن ها سیم کشی در این دستگاه ها است.

منظور از ارت فشاری در این ابزارها این است که می توانیم سیم ها و کابل هایی را که در انتها مورد نیاز هستند به جای پیچاندن فشار دهیم. این گره ها دارای اتصالات انعطاف پذیر هستند. یکی از مزایای  استفاده از این درب ها سرعت بخشیدن به کارها، ترمیم سریع آسیب ها، صرفه جویی در زمان، مدیریت پول و … است.

نصب سیم ها بر روی ترمینال ارت 

نکات مهم در انتخاب ترمینال فشاری 

  1. متناسب بودن قطر سیم با قطر محل اتصال ترمینال
  2. تعداد طبقات ترمینال با توجه به فضای موجود
  3. ابعاد ترمینال با توجه به فضای تابلو 
  4. نحوه اتصال سیم به ترمینال

با دقت در نکات بالا می توان به نظم و ایمنی بیشتر در سیم کشی داخل تابلو برق به خصوص تابلو برق های بزرگ اشاره کرد. در گذشته برای اتصال دو سیم از چسب برق استفاده می شد که باعث گرم شدن ناحیه تلاقی دو سیم می شد. با وجود ترمینال ها، هم از بروز خطرات جلوگیری می شود و هم انسجام درونی و زیبایی محیط حفظ می شود.

 

برای خرید ترمینال ارت به سایت کنترل ۲۴ مراجعه کنید یا برای اطلاع از قیمت محصولات از طریق لینک زیر، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

ارتباط با کارشناسان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *