سنسورها

سنسور دما چیست؟

سنسور دما

سنسور دما چیست؟

انواع سنسور دما، جزء پرکاربردترین سنسور ها هستند که در برخی پروژه های صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی باید بدانید که این کالاها به دو نوع غیر تماسی و تماسی تقسیم بندی می شوند. خروجی های آن ها به صورت دیجیتال و آنالوگ می‌باشد. پردازنده‌های این سنسورها می توانند، اطلاعات محیط را بر اساس فرایندهای مختلف جذب کرده و نشان دهند. از این نوع محصولات، در ساخت برخی تجهیزات مانند: سیستم های برودتی و خانه های هوشمند هم استفاده می‌شود. در واقع این سنسورها، دما را اندازه گیری و آشکار می سازند.  انواع سنسور دما مدل های مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. ما در این آموزش در مورد انواع سنسور دما و نحوه عملکرد آنها، علاوه برای توضیحات فنی مورد نیاز، قیمت سنسور دما را برای شما ارائه خواهیم کرد.

بررسی انواع سنسور دما

سنسورهای دما دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام بسته به کاربرد، مشخصه‌های خاص به خود را دارند. به طور کلی باید بدانید که این سنسورها به دو دسته تقسیم بندی می شوند. 
• سنسور تماسی :

این مدل سنسور ها همانطور که از نامشان پیداست، باید با جسم تماس فیزیکی مستقیم داشته باشند. در واقع سنسور های تماسی، با برخورد فیزیکی به جسم موجب هدایت برای پایش تغییر دما می گردند.

• سنسور غیر تماسی :

در این مدل سنسور از تابش و همرفت برای نظارت  بر تغییرات دما استفاده می‌نمایند. این نوع سنسورها را می‌توان، برای آشکار نمودن انرژی تابشی انواع مایع ها و گازها به هنگام تغییرات دما استفاده کرد.

سنسورهای دما به طور کلی به سه دسته متفاوت تقسیم بندی می گردند.

  • سنسور الکترومکانیکی
  • سنسور مقاومتی
  • سنسور الکترونیکی

از انواع سنسور الکترومکانیکی باید به ترموستات اشاره کرد. این سنسور با استفاده از دو فلز مس و نیکل، تولید می شود که به یکدیگر متصل شده‌اند. این سنسور دما به هنگام قرار گرفتن در معرض گرما،  حرکت خمشی مکانیکی را به وجود می‌آورد. ترموستات ها به عنوان یک سوئیچ یا کلید الکتریکی، برای عملکرد الکتریکی در کنترل ترموستاتیک استفاده می شوند. دو نوع عملکرد متفاوت در هنگام تغییرات دما در ترموستات به وجود می آید. اولین عملکرد، عملکرد ضربه‌ای و نوع دیگر عملکرد تدریجی می باشد.

ترمیستور مدل دیگر از سنسورها است که در مقابل تغییرات دما، مقاومت فیزیکی آن هم تغییر پیدا می نماید. این محصولات از مواد سرامیکی مثل منگنز و اکسید نیکل پوشانده می‌شوند؛ به همین دلیل هم به آسانی آسیب می‌بینند. از مزیت اصلی این سنسور مقاومتی نسبت به ترموستات، باید به پاسخ سریع آن به هر گونه تغییرات دما اشاره کرد.

مدل دیگر از سنسور دما، سنسور الکتریکی است که با نام سنسور مقاومتی دما هم شناخته می شود.سنسورهای مقاومتی از سنسور های دمای دقیق هستند. در تولید آنها از مواد خالص مانند مس، پلاتینیوم و نیکل استفاده شده است. این قطعه در یک فیلم نازک که با استفاده از خمیر پلاتینیوم و یک ماده سرامیکی تشکیل شده،  قرار گرفته است. البته که این مدل سنسورها حساسیت گرمایی ضعیفی دارند هرگونه تغییرات دما در این سنسور دما، موجب خروجی بسیار کوچک در این قطعه می شود.

سنسورهای دما چه کاری انجام می دهند؟

سنسورهای دما جز ابزارهای ساده هستند که میزان گرما یا برودت را اندازه گیری می‌کنند. این قطعات، آنها را با یک واحد که قابل خواندن باشد تبدیل می کنند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه دمای سد های عظیم بتنی و ساختمان ها را اندازه گیری می کنند؟ باید بدانید که این کار از طریق سنسورهای دما انجام می گردد. سنسورهای دما دستگاهی هستند که به طور معمول با یک ترموکوپل، قابلیت اندازه گیری دما را از طریق سیگنالهای الکتریکی فراهم می کنند.

  سنسورهای مجاورتی و انواع آن

همانطور که خود نیز می دانید کارکرد برخی دماسنج ها به ولتاژ دیود هم بستگی دارد. در سنسور دما تغییرات دمایی مستقیم با مقاومت دیود سنجیده می شود. یعنی اینکه هر چه دما سردتر شود، مقاومت سنسور هم کمتر می شود. البته که افزایش دما در مقاومت بیشتر سنسور هم تاثیر می گذارد.

دما در سنسورها با استفاده از دیود اندازه گیری می شود. سپس به واحد هایی که قابل خواندن هستند، مانند فارنهایت و سانتیگراد تبدیل شده و قابل باز خوانی می گردند. در برخی زمینه‌های نظارت تکنیکی، از این مدل سنسورهای دما برای اندازه گیری دقیق دمای داخلی استفاده می شود. از موارد استفاده از سنسور دما باید به استفاده از آنها در ساختمان ها و یا نیروگاه ها اشاره نمود. البته برای استفاده درست از سنسور، حتماً باید محدوده پروب را تحلیل و تجزیه نمایید. همچنین باید مقاومت شیمیایی مورد نظر را برای انواع سنسور دما هم مد نظر قرار دهید.

 

بررسی سنسور دما تماسی

بررسی سنسور دمای تماسی

 

نحوه عملکرد انواع سنسور دما

در بیشتر فعالیت‌های صنعتی از مهمترین تجهیزات، باید به سنسورهای دما اشاره کرد. استفاده از این تجهیزات باعث می شود، تا دمای انواع مایعات یا جامدات به صورت دقیق اندازه گیری شوند. البته که انواع مختلفی از این محصولات دارای مزایا و معایب خاص به خود هستند. اگر می خواهید عملکرد انواع سنسور دما متناسب باشد، باید به عوامل گوناگونی توجه کنید. بازه زمانی، پایداری، خطی بودن و حساسیت از عوامل معیار سنجش سنسور دما هستند.

ضمن اینکه باید ذکر شود انواع سنسور دما، باید به یک سیستم کنترلی متصل شوند که بر پایه plc و یا dcs کار می کند. برای عملکرد بهتر این قطعه باید اتصال مستقیم سیم ها به سیستم کنترلی انجام شود. در روش سنجش دما با سیستم کنترلی، نیاز به کارت مبدل دما نیز می باشد. وجود کوچکترین تغییرات دما با استفاده از سنسورهای دما مشخص می شود. مدل های گوناگون از سنسور دما دارای واحدهای مشخص هستند.

خریداران باید بر حسب نوع کالای خود مدل سنسور مورد نظر را تعیین کنند .به طور مثال عملکرد سنسور دما در وسایل برودتی با ساختمان ها متفاوت است. هر کدام از این سنسورها دارای قطعات خاص به خود هستند. مثلاً سنسورهای دمای ترموکوپل، برای محیط هایی که دارای اثر خورندگی بالا هستند مناسب نمی باشند. دلیل مناسب نبودن این کالاها در محیط های با فشار بالا و خورندگی، نداشتن غلاف و محافظ است.

انواع سنسورهای دمای صنعتی که در انواع مختلف طراحی شده اند، دارای دقت قابل قبول و مناسبی هستند. این سنسورها با استفاده از یک سیستم تجهیزات اندازه گیری دما به نام RTD تجهیز شده اند. در واقع با استفاده از این محصول می‌توان میزان دما را متناسب با فضا اندازه گیری نمود. 

عرضه انواع سنسور دما مرغوب

عرضه انواع سنسورهای دما مرغوب

مزایای استفاده از سنسور دما

انواع گوناگون از سنسور دما دارای یک سیستم کنترلی متصل به خود هستند. این محصولات جزء مناسب ترین قطعات، برای استفاده در محصولات و قطعات صنعتی می باشند. این گیرنده های دما، در فضاهای مختلف تعبیه می شوند. این قطعه ها مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی دارند.

دقت بالا: خروجی سیگنال ها دارای ماهیت خاص به خود هستند. معمولاً گیرنده های سیگنالی دما برای حفظ این ماهیت استفاده می‌ شوند و دقت بسیار بالایی دارند.
ایمنی داشتن بالای آنها نسبت به نویز: سیگنال های سنسور دما پایین تر هستند و به همین دلیل هم به نویز ها حساس می باشند. این گیرنده های سیگنالی موجب ارتقاء سطح سیگنال ها می شوند و با استفاده از فیلتر مخصوص، موجب پیشگیری از عبور نویز می گردند.

  راهنمای جامع سنسور تشخیص رنگ Autonics

قابلیت انعطاف پذیری بالا: به دلیل اینکه گیرنده های سیگنالی می‌توانند، موجب خروجی های آنالوگ و دیجیتال گردند، به هنگام خاموشی های اضطراری هشدار می دهند. این سیگنال ها یک سیستم کنترلی با قابلیت انعطاف پذیری بالا هستند. ترموکوپل ها از جمله انواع سنسور دما با قابلیت انعطاف پذیری زیاد می باشند.

مقرون به صرفه و مناسب سنسور دما: از دیگر مزایای این سنسورها باید به قیمت آنها اشاره کرد. این محصولات مستقیم به کارت های دما وصل میشوند. وجود کارت دما عیب‌یابی و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری را کمتر میکند. به همین دلیل استفاده از این محصولات، منجر به صرفه جویی در هزینه ها می شود.

عملکرد بهترین مدل های سنسور دما

عملکرد بهترین مدل های سنسورهای دما

قیمت انواع مختلف سنسور دما در سایت های معتبر فروش

قیمت سنسور دما در مرکز فروش آنلاین سنسور به صورت روزانه درج می شود. نرخ این محصولات با توجه به نوع آنها مختلف است. البته سنسورهایی که ولتاژ و جریان بالاتری دارند، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. فاکتور دیگر در تعیین قیمت سنسور، نوع تماسی و غیر تماسی آنها است. البته که قیمت سنسور به مواد اولیه به کار رفته در تولید آن هم بستگی دارد. سنسورهای دارای جنس مسی و نیکل قیمت بالاتری دارند. خرید عمده این محصولات در بسیاری از مواقع، قیمت مناسبی خواهد داشت. در ثبت سفارش عمده این سنسورها، ارسال آنها رایگان میشود. 

این فروشگاه اینترنتی هم، از مراکز فروش آنلاین سنسور است. این فروشگاه اینترنتی به جهت رفع نیاز مشتریان خود، اقدام به ارسال کالا به تمام نقاط ایران می نماید. شما عزیزان برای ارتباط گرفتن و دریافت مشاوره رایگان، می توانید به این سایت مراجعه کنید. جلب رضایت مشتریان یکی از اهداف بزرگ این مجموعه فروش می باشد. به همین دلیل هم سعی نموده است، با کیفیت ترین نمونه از سنسور ها را به مشتریان عرضه کند. تمامی سنسورها در این مجموعه فروش اینترنتی دارای تضمین اصالت کالا هستند.

قیمت انواع سنسور دما در فروشگاه اینترنتی کنترل۲۴ بسیار ارزانتر از دیگر مراکز فروش این کالا است. دلیل قیمت ارزان این محصول، خرید بدون واسطه و مستقیم آنها از تولید کنندگان است. در این مجموعه فروش اینترنتی، بهترین برند های سنسور موجود هستند. شما می توانید با مراجعه به این سایت، مدلهای مختلف از این محصولات را مشاهده کنید. مراجعه کردن به این سایت فروش باعث می‌شود تا در مورد انواع سنسور دما اطلاعات زیادی به دست آورید. امروزه  بیشتر شرکت های بزرگ صنعتی، برای خرید سنسور در تنوع بالا، به این مجموعه اینترنتی مراجعه می‌کنند. 

نتیجه گیری 

سنسورهای دما به عنوان ابزارهای حیاتی در صنایع مختلف، از جمله صنایع الکترونیکی، پزشکی، خودروسازی، و صنایع غذایی به کار می‌روند. این سنسورها با اندازه‌گیری دما، امکان ارائه اطلاعات دقیق و زمان‌بندی شده درباره شرایط محیطی را فراهم می‌کنند. ویژگی‌های مهمی همچون دقت، سرعت و دقت در اندازه‌گیری، مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف و قابلیت اتصال به سیستم‌های هوشمند، این سنسورها را به ابزاری بسیار ارزشمند در کنترل و نظارت بر فرآیندها تبدیل کرده است. با پیشرفت تکنولوژی، سنسورهای دما همچنان در حال توسعه و بهبود هستند، که این امر بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت و قابلیت اطمینان را به همراه دارد. به طور کلی، سنسورهای دما نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در صنایع مختلف دارند و به عنوان یکی از عوامل کلیدی در توسعه فناوری و صنعت شناخته می‌شوند.

سنسور دما ها در برند ها و قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از این برند ها آتونیکس ، داتکسل ، جومو و… است.

برای خرید سنسور دما به سایت کنترل۲۴ مراجعه کنید یا از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *