مقالات

تابلو برق چیست؟ | انواع تابلوبرق و کاربرد آن

تابلو برق

مقدمه

تابلو برق یکی از مهمترین عناصر در سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی است که برای کنترل، مانیتورینگ و توزیع انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. این تابلوها به عنوان مرکز کنترلی برق برای صنایع، ساختمان‌ها، شبکه‌های برق و سایر نیازمندی‌های الکتریکی عمومی عمل می‌کنند.

تابلوهای برق شامل قطعات مختلفی مانند مدارهای قطعه‌های نیروی الکتریکی، ترانسفورماتورها، قطعات حفاظتی و کنترلی، فشارسنج‌ها، نمایشگرها و سایر تجهیزات مرتبط می‌شوند. این تجهیزات با همکاری سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ، اطمینان از عملکرد ایمن و بهینه سیستم فراهم می‌کنند. علاوه بر این، تابلوهای برق معمولاً دارای طراحی استاندارد و پیش‌فرض هستند که با توجه به نیازهای خاص و محل نصب، می‌توانند به سفارش و تنظیمات مشتریان ساخته شوند.

به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته، این تابلوها امروزه به شکل‌ها و امکانات متنوعی ارائه می‌شوند، که از جمله انتقال داده‌ها به صورت دیجیتال، اتصال به شبکه‌های اینترنت و قابلیت هوشمندی برخوردارند، که همه باعث بهبود کارایی، ایمنی و قابلیت اطمینان این سیستم‌ها می‌شود.

تابلو برق چیست؟ 

محفظه ای از جنس فلز یا غیر فلز است که تجهیزات برقی در آن نصب می شوند را تابلو برق می گویند. تابلو های برق عموما با هدف حفاظت از تجهیزات در برابر عوامل محیطی و جلوگیری از حوادثی مانند برق گرفتگی مورد استفاده قرار می گیرند و از تمام تجهیزات در برابر باد، باران، طوفان و… محافظت می کنند.

استفاده از تابلو برق علاوه بر فراهم آوردن امکان کنترل و حفاظت مطمئن تر، هزینه سیستم را به حداقل رسانده و تعمیر و نگهداری را آسان تر می کند.

 

 

انواع تابلوبرق و کاربرد آن

تابلو برق

 

به طور کلی تابلو برق ها سه کاربرد عمده دارند :

  1. بهینه سازی تجهیزات الکتریکی
  2. توزیع مناسب تر برق و تغذیه ی مصرف کننده ها
  3. حفاظت از مصرف کننده ها و ایمنی کاربران در برابر خطرات ناشی از برق گرفتگی
  4. بیشترین کاربرد تابلو برق ها در واحد های مسکونی است.

تابلو برق ها را می توان از نظر کاربرد، به دو دسته ی توزیعی و کنترلی تقسیم کرد.

تابلو های کنترلی با توجه به اهداف تعریف شده، سیستم را کنترل می کنند و شامل تجهیزات کنترلی هستند که پارامتر های تعیین شده را پایش و دستورات حفاظتی و کنترلی را صادر می کنند. اما تابلو برق های توزیع، برق را تجمیع و توزیع کرده و بسته به کارایی و محلی که مورد استفاده قرار می گیرند می تواند از جنس فلزی یا پلاستیکی باشد. این تابلو ها از نظر ساختاری به چند دسته ی روکار، ایستاده، دیواری و.. تقسیم می شوند.

انواع تابلوبرق و کاربرد آن :

تابلو برق های صنعتی از لحاظ طراحی و محفظه، محل نصب، نحوه نصب و سطح ولتاژ به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

  PLC چیست ؟

این تجهیزات دارای ساختارهای مختلفی هستند که می توان آنها را به شرح زیر دسته بندی کرد:

  • تابلو برق با روکش فلزی یا Metal Enclosed:

این نوع تابلو دارای یک محفظه فلزی است که کلیه کلیدها، ترانسفورماتورهای جریان و ولتاژ، دستگاه های اندازه گیری، شینه ها و غیره را در خود جای می دهد.

  • تابلو برق Metal Clad:

این نوع از تابلو برق، زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosedقرار می‌گیرد. ساختار این نوع از تابلو برق به این صورت است که دارای محفظه‌های مختلف به صورت جداگانه است و قطعات مختلف جدا از هم قرار می‌گیرند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که در صورت ایجاد خطا در یکی از قطعات و محفظه‌ها، سایر قطعات دچار آسیب نشوند.

  • تابلو برق Compartment Type:

این نوع از تابلو برق نیز زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosed قرار می‌گیرد. ساختار این نوع، مخالف مدل قبلی است و به این صورت است که در آن‌ها محفظه‌های قطعات به یکدیگر متصل هستند و از هم جدا ساخته نمی‌شوند.

  • تابلو برق کشویی یا Withdrawable: 

این تابلو برق از ایمنی بیشتری و همچنین سرویس راحت‌تری برخوردار است. به همین دلیل است که از تابلو برق کشویی جهت کنترل موتورها استفاده می‌شود.

  • تابلو برق رک (Rack):

این تابلو برق صنعتی به صورت قفسه ساخته می‌شود و انواع محفظه‌های کنترل، مخابراتی، اندازه گیری و الکترونیکی بر روی تابلو برق رک قرار می‌گیرد.

  • تابلو برق Swing:

تابلو برق Swing تقریبا مانند مدل رک می‌باشد و به همین دلیل آن را از نوع رک می‌دانند. این نوع از تابلو برق دارای درب شیشه‌ای متحرک می‌باشد که دلیل قیمت بالای آن است. در تابلو برق Swing می‌توان پشت تمامی تجهیزات را مشاهده نمود و این دلیلی است برای راحتی استفاده از آن‌ها.

انواع تابلو برق از نظر ولتاژ

تابلو برق صنعتی از نظر ولتاژ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. تابلو برق ولتاژ پایین یا LV
  2. تابلو برق ولتاژ متوسط یا MV
  3. تابلو برق ولتاژ قوی یا HV

تجهیزات تابلو برق صنعتی

کنتاکتور

کنتاکتور در تابلو برق صنعتی وظیفه‌ی قطع و وصل جریان به الکتروموتور را انجام می‌دهد، برای اینکه بتوانیم یک موتور سه‌ فاز را از راه دور کنترل کنیم، به یک رله با کلید اتصال قوی نیاز داریم تا بتواند فشار جریان موتور را در حالت ایمن هدایت کند رله‌های الکترومکانیکی که قدرت بالایی دارند و با عنوان کنتاکتور شناخته می‌شوند، برای همین منظور ساخته شده‌اند.

بی متال

از بی متال برای تبدیل کردن تغییرات دما به جابه‌جایی مکانیکی استفاده می‌شود.

  خط‌کش اهمی: ابزار بنیادی در دنیای طراحی و مهندسی

قطعه‌ی اصلی در بی متال ترکیبی از دو فلز با جنس‌های مختلف است و براساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز عمل می‌کند. اگر در مدار گرمای بیش‌ازحدی ایجاد شود، ضریب انبساط طولی باعث می‌شود که یکی از فلزها بیشتر خم شده و درنتیجه جریان در تابلو برق قطع شود.

فیوز

فیوزها جزء مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق صنعتی، تابلو برق استخری محسوب می‌شود. آنها وظیفه‌ی حفاظت از مدار در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه را برعهده دارند فیوزها زمانی‌که جریان بیش‌ازحد مجاز باشد، مدار را قطع می‌کنند. 

کلید مینیاتوری MCB

هنگام بروز شرایط غیرطبیعی در شبکه، مانند اتصال کوتاه، اضافه بار یا عبور جریان غیرمجاز، کلید مینیاتوری به‌صورت خودکار مدار الکتریکی را قطع می‌کند کلیدهای مینیاتوری نسبت به فیوزها از حساسیت بالاتری برخوردار هستند و مطمئن‌تر از آنها عمل می‌کنند. 

کلید حرارتی MPCB

MPCB یا محافظ قطع کننده‌ی موتور الکتریکی، همان‌طور که از نام آن پیداست، برای حفاظت از موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی این کلید در مدار، هم شامل حفاظت درمقابل اضافه بار (حرارتی یا الکترونیکی) و هم شامل حفاظت درمقابل خطا (مغناطیسی) است.

کلید RCD یا کلید محافظ جان

کلید RCD که مخفف Residual Current Device است وظیفه‌ی محافظت از جان را دارد و درمقابل شوک الکتریکی که در صورت لمس سیم بدون روکش پدید می‌آید، عکس‌العمل نشان می‌دهد در تابلو برق، هر دو سیم فاز و نول از طریق این کلید به‌هم متصل شده‌اند. 

کلید RCD یا کلید محافظ جان

پوش باتن یا شستی فرمان

با استفاده از پوش باتن یا شستی فرمان در تابلو برق صنعتی، می‌توان باعث تغییر در جریان الکتریکی شد. پوش باتن‌ها می‌توانند خروجی الکتریکی یا مکانیکی داشته باشند و برای کاربردهایی مانند راه‌اندازی، توقف، ایجاد تغییر، رفع خطا و مواردی دیگر در مدارهای فرمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چراغ سیگنال

چراغ‌های سیگنال هشداردهنده هستند. موارد استفاده از آن شامل نمایش وجود یا عدم وجود ولتاژ در تابلو برق، روشن یا خاموش بودن کلید، وارد شدن خازن به مدار، نمایش تریپ و نمایش خطا است.

نتیجه گیری

در حال حاضر شرکت های زیادی در زمینه خرید و فروش تابلوهای صنعتی فعالیت می کنند و مدل های مختلفی از این دستگاه با مشخصات متنوع را به فروش می رسانند. اما می توان گفت یکی از مهم ترین مسائل در زمان خرید تابلو برق صنعتی، انتخاب شرکت مناسب برای انجام دادن سفارش و خرید است. برای انتخاب این مسئله باید به عوامل مختلفی مانند احتیاج، نوع کاربری مورد نظر و غیره توجه کنید. 

برای خرید تابلو برق به سایت کنترل ۲۴ مراجعه کنید و یا از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارتباط با کارشناسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *