مقالات

ترموستات الکترونیکی در خدمت راحتی و بهره‌وری

ترموستات الکترونیکی

ترموستات چیست؟

ترموستات از دو کلمه یونانی “ترمو” به معنی گرما و “ستات” به معنی ایستادن تشکیل شده است.
با توجه به موارد و تعاریف فوق ترموستات به معنای حفظ دما یا حرارت است.
ترموستات یک دستگاه کنترل الکترونیکی خودکار است که دما را در یک فضای بسته کنترل و حفظ می کند. از این رو، ترموستات جزء مورد استفاده در تجهیزات گرمایش یا سرمایش برای حفظ دمای محیط ثابت است. ترموستات این کار را با روشن و خاموش کردن وسایل در زمان مناسب انجام می دهد.
هنگامی که ترموستات به نقطه دمای تنظیم شده رسید، مدار الکتریکی دستگاه را قطع می کند و با کاهش دما، جریان مدار را مجددا وصل کرده و دستگاه را روشن می کند.
ترموستات نقش بسیار مهمی در حفظ دمای ثابت، کاهش و افزایش دما در دستگاه گرمایش و سرمایش دارد. 

ترموستات یک دستگاه کنترل دما است که برای تنظیم و کنترل دمای محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. ویژگی اصلی ترموستات این است که به صورت خودکار دما را تنظیم می‌کند تا دما در محدوده مشخصی نگه داشته شود. این دستگاه‌ها معمولاً شامل یک سنسور دما هستند که دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کند و بر اساس آن، عملکرد ترموستات را تنظیم می‌کند.

وظیفه اصلی ترموستات ها:

برخی از ترموستات ها مدارهای الکترونیکی را بر اساس انبساط و انقباض قطعات به دلیل افزایش و کاهش دما قطع و وصل می کنند. قسمت های انبساط یا انقباض ترموستات می تواند فلزی یا گازی باشد.

ترموستات الکترونیکی چیست؟

یک ترموستات الکترونیکی فرمان دریافتی از سنسور دما یا جریان الکتریکی را به یک رله کوچک منتقل می کند و باعث می شود جریان الکتریکی در دمای مشخصی روشن و خاموش شود.

کاربرد ترموستات الکترونیکی:
واقعیت این است که ترموستات بر اساس عملکرد خود به عنوان تنظیم کننده ی دما برای مایعات، گازها و جامدات در دستگاه های مختلف گرمایش و سرمایش شناخته می شود.

بیشترین کاربرد ترموستات‌ها در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خانگی، اداری، تجاری و صنعتی است. آنها همچنین در سیستم‌های تهویه مطبوع، یخچال‌ها، اجاق‌ها، دستگاه‌های اتومبیل، و دیگر وسایلی که نیاز به کنترل دما دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترموستات‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا به راحتی و با صرفه‌جویی در انرژی، دمای محیط‌های خود را تنظیم کنند و بدین ترتیب به سلامت و راحتی بیشتر خود بیفزایند.

  کاربردهای ترموستات در بهبود کارایی انرژی و راحتی زندگی
  • ترموستات ها در صنعت: استفاده از انواع ترموستات در تجهیزات گلخانه ها، گرم خانه، انواع کوره، دیگ های بخاردیده می شود.
  • ترموستات ساختمان: تجهیزات ساختمانی شامل استفاده از ترموستات در اتاق های گرمایش مرکزی، کنترل دما در سیستم های تهویه و تهویه مطبوع و در نهایت چیلرها و فن کویل ها می باشد.
  • ترموستات در لوازم خانگی : در طراحی و ساخت لوازم خانگی برای وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، انواع سرخ کن، سماور برقی، ترموستات برقی آبگرمکن و یخچال استفاده می شود.

ویژگی های انواع ترموستات:

ترموستات‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی مانند قابلیت تنظیم دما، قابلیت برنامه‌ریزی زمانی، صفحه نمایش دیجیتال، و امکانات اتصال به شبکه‌های هوشمند و اینترنتی هستند. بعضی از ترموستات‌ها حتی قابلیت یادگیری الگوهای استفاده‌کننده را دارند و به صورت خودکار دما را تنظیم می‌کنند.ترموستات ها بر اساس ویژگی هایشان طبقه بندی می شوند.

  • ترموستات بر اساس عملکرد: ترموستات قطعی و وصلی و ترموستات تدریجی

  • ترموستات های مبتنی بر کنترل دما: ترموستات های حرارتی و برودتی 

  • ترموستات بسته به محل و نصب: ترموستات کانالی، ترموستات جداری

  • بر اساس دسته و محدوده: ترموستات زیر صفر و بالای صفر

  • بر اساس دفعات کارکرد: تک مرحله ای، دو مرحله ای و پلکانی

  • ترموستات مبتنی بر حسگرهای فعال: بیتمالی، فانوس، رئوستات، دیافراگم

  • بر اساس فصل کارکرد: ترموستات برای فصل تابستان، زمستان و دو فصل مناسب است

بنر داخل مقاله برند ساموان (3)

 

انواع کنترلر دما با توجه به نوع عملکرد:

  • ترموستات کنترل حرارت:

ترموستات های کنترل حرارتی برای کنترل دمای اتاق استفاده می شود. این دستگاه به یک سیستم کنترل گرمایش متصل است و زمانی که به گرمای بیشتری نیاز دارد، سیگنال الکتریکی را به سیستم ارسال می کند، به این معنی که ترموستات تشخیص می دهد که دمای هوا کمتر از دمای مورد نظر است. این سیگنال رله کنترل را فعال می کند که فرآیند گرمایش دیگ یا کوره را افزایش می دهد. این گرما باعث انتقال جریان یا تشعشعات هوا می شود.وقتی دما دوباره به دمای مورد نظر رسید سیگنال ترموستات قطع شده و دیگ خاموش می شود. این فرآیند می تواند معکوس شود تا میزان خنک سازی کنترل شود.

  • ترموستات تنظیم دما:

    از این نوع ترموستات ها برای تنظیم دما استفاده می شود. به عنوان مثال، ترموستات برای بخاری های برقی، تشک های گرمایشی، ترموستات برای استخرهای شنا.
    عملکرد این ترموستات این است که گرمایش یا سرمایش را بررسی می کند و پس از بررسی جریان جریان آن را خاموش یا روشن می کند.

 

  • ترموستات ماشین:

ترموستات ها به طور گسترده در صنایع خودروسازی و هواپیما استفاده می شوند. این قطعه دمای داخل کابین را کنترل می کند و افزایش گرما یا فعال شدن سیستم تهویه مطبوع را برای حفظ دمای سرنشینان مدیریت می کند.

 

  • ترموستات پایش:

    این ترموستات در صنعت خودروسازی نیز برای محافظت از موتور و کنترل دمای روغن خودرو و مایع موتور به کار گرفته شده می شود. برخی از طراحی ها از دو ترموستات استفاده می کنند که مانند شیر ترموستات عمل می کنند و مقدار مایع خنک کننده ای را که از رادیاتور خودرو عبور می کند، تنظیم می کند.
    این نوع ترموستات ها در جاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال در آزمایشگاه ها جهت حفط دمای فرآیند از ترموستات استفاده می شود.

مزایای استفاده از ترموستات:

  • مزیت اصلی این قطعه کاهش دمای دستگاه الکترونیکی است.
  • استفاده از ترموستات باعث افزایش کارایی و بهره وری دستگاه می شود
  • مزیت دیگر ترموستات این است که وقتی قطعه الکترونیکی از کار می افتد، مانند یک ترموستات معمولی کار می کند و فرآیند سرمایش یا گرمایش را قطع نمی کند

کلام آخر

در این مقاله نگاهی دقیق به انواع ترموستات ها انداختیم و ویژگی ها، کاربردها و مزایای آن ها را بررسی کردیم.

برای اطلاع از موجودی و بروزترین لیست قیمت ترموستات میتوانید به سایت کنترل۲۴ مراجعه کنید یا از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

ارتباط با کارشناسان

  ویژگی های فلوتر یا کنترل سطح + انواع و کاربرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *